مراحل انجام پایان نامه

انجام پایان نامه یکی از الزامات دوران پایان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. دانشجویان در انتهای دوره ی تحصیلی خود ضمن گذران موفقیت آمیز امتحانات، باید محتوایی با توجه به دروس تحصیلی خود به عنوان تز، رساله یا  پایان نامه به اساتید و داوران دانشگاه خود ارائه دهند. در واقع رساله نوعی محک محسوب می شود که مشخص کننده ی عیار دانشجو است. عنوان پایان نامه ممکن است با یک سوال مطرح شود و یا در مورد چندین موضوع مختلف باشد.

انتخاب موضوع

انجام پایان نامه ( انتخاب موضوع )

انتخاب موضوع، اولین گام برای انجام پایان نامه می باشد. برای انتخاب موضوع پایان نامه باید به نکاتی توجه کنید که عبارتند از:

  1. موضوع متناسب با نیاز جامعه باشد.
  2. دانشجو بتواند تحقیقات نظری و علمی خود را به آسانی انجام دهد.
  3. دانشجو به موضوع انتخاب علاقه داشته باشد.
  4. نسبت به موضوع آشنایی نسبی وجود داشته باشد.

سعی کنید موضوعی انتخاب کنید که بعدها در مقاطع بالاتر بتوانید به طور گسترده تر در رابطه با آن موضوع بنویسید. موضوع انتخابی شما باید جدید باشد و در گذشته کسی آن را انتخاب نکرده باشد.

انجام پایان نامه ( انتخاب منابع )

پس از انتخاب موضوع باید منابع مناسب برای نوشتن پایان نامه را انتخاب کنید. ابتدا باید به سراغ کتاب ها و مجلات معتبر بین المللی بروید شاید لازم باشد که منابع خود را ترجمه کنید. کلیه ی منابع انتخابی خود را در فهرستی یادداشت کنید. به این نکته توجه کنید که تمام منابعی که از آنها استفاده کردید را باید در انتهای پایان نامه خود یادداشت کنید. منابعی که در پایان نامه استفاده می شوند را به دو دسته تقسیم می کنند. دسته ی اول یا منابع اولیه، منابعی هستند که نگارنده ی آن خالق یک ایده ی نوین می باشد و یا یک نظریه یا آزمایش را برای اولین بار مطرح کرده است. به عنوان مثال مقاله ای که برای اولین بار در یک مجله ی بین المللی منتشر می شود منابع اولیه می باشد. منابع ثانویه کتب و مجلاتی هستند که در رابطه با منابع اولیه مطالعات گسترده تری ارائه داده اند.

آغاز نگارش

انجام پایان نامه ارشد (آغاز نگارش)

پس از بررسی منابع معتبر نوبت نگارش پایان نامه می باشد. در این مرحله باید عناوین اصلی مقاله ی خود را مشخص کنید. سرفصل های پایان نامه چارچوب اصلی آن را مشخص می کند. معمولا برای نوشتن رساله یک ضوابط مشخصی وجود دارد اما گاهی برخی از دانشگاه ها قوانینی را به این ضوابط اصلی اضافه یا کم می کنند. پس از نگارش سرفصل های اصلی ایده یا طرح کلی پروژه ی خود را بنویسید. پس از پایان نگارش رساله ی خود باید پایان نامه را تایپ کنید. برای این که پایان نامه ی شما سر وقت تمام شود باید برنامه ریزی کنید. به هنگام نوشتن بخش های مختلف دقت لازم را داشته باشید تا مطالب کاملا علمی و دقیق باشند.

انجام پایان نامه و انتخاب استاد راهنما

برای انجام پایان نامه باید یکی از اساتیدی که با آن احساس راحتی بیشتری دارید را انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که استاد راهنمای شما باید وقت کافی داشته باشد همچنین ظرفیت پذیرش دانشجوی آن تکمیل نشده باشد. در جلسه ی اول دیدار خود با استاد راهنما در رابطه با موضوع پایان نامه صحبت کنید و مطابق راهنمایی های استاد به انجام پروپوزال بپردازید. در جلسات بعدی و زمانی که پروپوزال خود را به طور کامل نوشتید آن را برای تایید نهایی به استاد راهنما نشان دهید.

ارائه ی پروپوزال

فرآیند ارائه ی پروپوزال

پروپوزال یکی از بخش های مهم انجام پایان نامه می باشد. پروپوزال فرم پیشنهادی است که دانشجو بر اساس موضوعی که انتخاب کرده بود آن را می نویسد. در پروپوزال موضوع، اهداف آن، روش کار، منابع تحقیقاتی و … نوشته می شود. به این نکته توجه کنید که مبنای تایید پروپوزال تکمیل این فرم است. چنانچه پروپوزال خود را در موعد مقرر تحویل ندهید تبعات و مسئولیت آن به طور کامل بر عهده دانشجو می باشد.

راهنمای کامل نوشتن رساله

پس از ارائه ی پروپوزال باید شروع به نگارش پایان نامه کنید. در صفحات ابتدایی پایان نامه، عنوان، صورت جلسه ی دفاع، تعهدنامه، چکیده و فهرست قرار داده می شود. در چکیده بخشی از سوالات مهم خواننده پاسخ داده می شود. در چکیده، عنوان موضوع ، دلیل پرداختن به موضوع، روش تحقیق و نتایج نهایی آن نوشته می شود. در فهرست نیز بخش ها، فصل ها، جداول و … نوشته می شود. فصول پایان نامه باید مطابق استانداردهای دانشگاه در 5 فصل نوشته شود.

نگارش فصول پایان نامه

  • فصل اول: برای انجام پایان نامه و نگارش مقدمه ی آن ابتدا فصل های دیگر را بنویسید سپس مقدمه ی پایان نامه را نگارش کنید.
  • فصل دوم: در این فصل نویسنده در رابطه با روش های تحقیق خود نکاتی را توضیح می دهد.
  • فصل سوم پایان نامه: در فصل سوم پایان نامه ایده ها و متغیرها معرفی می شوند.
  • فصل چهارم: این فصل نقش مهمی در مراحل انجام پایان نامه دارد. در این فصل نتایج حاصل از تحقیقات و آزمایشات نوشته می شود.
  • فصل پنجم: در این فصل تمامی مطالبی که در فصل های گذشته گفته شده است را به طور خلاصه نوشته می شود. نتایج بررسی می شود و پیشنهاداتی در جهت رفع موضوع مطرح می شوند.

در انتهای مراحل انجام پایان نامه منابع آن نوشته می شود. در مرحله ی بعد پایان نامه ی خود را چندین بار مطالعه کنید تا مطمئن شوید که از لحاظ محتوایی، نگارشی و املایی مشکلی نداشته باشد.آنگاه پایان نامه آماده ارائه است.

به اشتراک بگذارید
محمدمهدی شکوهی
محمدمهدی شکوهی
مقالات: 20002