یک مطالعه: ChatGPT در پیش‌بینی عملکرد مالی شرکت‌ها از انسان بهتر است

بر اساس مطالعه‌ی جدیدی از دانشگاه شیکاگو، مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مانند GPT-4 می‌توانند در پیش‌بینی رشد آتی سود شرکت‌ها، از تحلیلگران انسانی عملکرد بهتری داشته باشند. مدل هوش مصنوعی GPT-4 تنها با تکیه بر صورت‌های مالی و بدون هیچ اطلاعات اضافی دیگر، به چنین دستاوردی رسید.

تحلیلگران مالی معمولاً برای بررسی سلامت مالی شرکت‌ها و پیش‌بینی سود آتی، بر دانش و تجربه‌ی خود تکیه می‌کنند؛ اما طبق یافته‌ها، مدل‌های هوش مصنوعی ممکن است قادر باشند این کار را حتی بهتر از انسان انجام دهند.

عملکرد بهتر GPT-4 در پیشبینی سود شرکت‌ها

Chicago Booth

در مطالعه‌ی انجام‌شده، داده‌های مالی ناشناس شامل ترازنامه و صورت‌های سود و زیان در اختیار مدل GPT-4 قرار گرفتند و از آن خواسته شد تا رشد آتی سود را پیش‌بینی کند. با وجودِ نداشتن هیچ زمینه‌ای، GPT-4 موفق به دست‌یابی به دقت ۶۰ درصدی شد که بالاتر از محدوده‌ی عملکردی معمول تحلیلگران انسانی (۵۳ تا ۵۷ درصد) است.

یکی از عوامل موفقیت GPT-4، استفاده از راهنماهای «زنجیره‌ی تفکر» است. این راهنماها، مدل هوش مصنوعی را در فرایند تحلیل هدایت می‌کنند و به آن در شناسایی روندها، محاسبه‌ی نسبت‌های مالی و تلفیق اطلاعات برای رسیدن به یک پیش‌بینی کمک می‌رسانند.

پژوهشگران بر این باورند که مدل‌های زبانی بزرگ به‌دلیل برخورداری از پایه‌ی دانش عظیم و توانایی در تشخیص الگوها، نسبت به انسان‌ها مزیت قابل توجهی دارند.

منبع :زومیت

برای دیدن خبر محرمانه و فوری کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *