کشف زیردریایی آمریکایی USS Harder پس از ۸۰ سال


تخفیف بزرگ تابستانه

محققان پروژه «۵۲ گمشده» در نیویورک، بقایای زیردریایی تاریخی «USS Harder» را در اعماق دریای چین جنوبی کشف کرده‌اند. این زیردریایی آمریکایی در سال ۱۹۴۴ در جریان نبردی با یک کشتی جنگی ژاپنی در نزدیکی فیلیپین غرق شد و تمامی ۷۹ خدمه آن جان باختند.

به گزارش بین الملل رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، هاردِر که از کلاس گاتو بود و به افتخار نوعی ماهی با نام «مِمبر سخت» نامگذاری شده بود، در عمق ۱۱۴۰ متری و روی عرشه خود در کف دریا قرار دارد. این زیردریایی یکی از مشهورترین زیردریایی‌های آمریکایی در جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

اسناد و مدارک نیروی دریایی آمریکا نشان می‌دهد که هاردِر در طول شش مأموریت موفق خود در جبهه اقیانوس آرام، موفق به انهدام پنج ناوشکن ژاپنی و چندین کشتی دشمن دیگر با اژدر شده بود. در نهایت، این زیردریایی در ۲۴ آگوست ۱۹۴۴ پس از متحمل شدن خسارات سنگین ناشی از بمب‌های عمقی در نبرد با یک ناوشکن ژاپنی، غرق شد. تیم تیلور، بنیانگذار پروژه ۵۲ گمشده، کشف این زیردریایی را «یکی از مشهورترین زیردریایی‌های جنگ جهانی دوم و یک کشف تاریخی دریایی» توصیف کرد.

احترام به آرامگاه ابدی ۷۹ دریانورد

شرکت «تیبورون زیرآبی» که تیلور مدیرعامل آن است، با استفاده از وسایل نقلیه مستقل زیرآبی (AUV) و سایر فناوری‌های پیشرفته، در زمینه جمع‌آوری داده در اعماق دریا فعالیت می‌کند. پروژه ۵۲ گمشده نیز تحت رهبری تیلور، با هدف یافتن لاشه‌های ۵۲ زیردریایی آمریکایی گمشده در جنگ جهانی دوم و چهار زیردریایی دوران جنگ سرد، فعالیت می‌کند.

این گروه تاکنون موفق به کشف لاشه هشت کشتی شده است و کشف زیردریایی هاردِر، نهمین دستاورد آنها محسوب می‌شود. هر یک از این لاشه‌های زیرآبی، آرامگاه ابدی خدمه‌هایی است که در جریان غرق شدن جان خود را از دست داده‌اند. پس از کشف لاشه هاردِر، مراسم یادبودی برای خدمه مفقود شده این زیردریایی برگزار شد.

تیلور در مورد پروتکل ادای احترام به خدمه زیردریایی‌های کشف شده توضیح داد: «پس از یافتن یک زیردریایی، یک دقیقه سکوت به احترام جان‌باختگان برقرار می‌کنیم، برای هر یک از اعضای خدمه زنگ می‌زنیم و مراسم دعایی به رهبری یک کشیش که عضو تیم اعزامی ماست، برگزار می‌کنیم.»

عملیات جستجوی دشوار و کشف امیدوارکننده

محققان برای یافتن لاشه هاردِر، ابتدا به بررسی گزارش‌های نبرد نهایی این زیردریایی پرداختند. سپس با استفاده از سونارهای کشتی و همچنین AUVها که توانایی کاوش در اعماق بسیار بیشتر از غواصان را دارند، مناطق احتمالی را مورد جستجو قرار دادند. تیلور با اشاره به دشواری عملیات جستجو، گفت: «این فرآیند حتی با بهینه‌سازی الگوهای جستجو، همچنان طولانی و طاقت‌فرسا است و شباهت زیادی به جستجوی سوزن در انبار کاه دارد.»

عمق زیاد محل استقرار لاشه هاردِر، استفاده از AUVها را برای عملیات جستجو ضروری کرده بود. با این حال، شرایط آب و هوایی مطلوب در هفته‌های اخیر نیز به سهولت فرآیند جستجو کمک شایانی کرد. به دلیل عمق زیاد محل استقرار لاشه، امکان بازدید غواصان از آن وجود ندارد. نیروی دریایی آمریکا نیز این محل را به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده اعلام کرده است. نیروی دریایی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «این لاشه، محل آرامگاه نهایی ملوانان


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :تکنا

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *