کدام روش برای جلوگیری از ریزش مو بهتر و کاربردی تر است؟


تخفیف بزرگ تابستانه

کدام روش برای جلوگیری از ریزش مو بهتر و کاربردی تر است؟

بازدید:۱۱۹

 مزوتراپی و پی آر پی هر دو درمان‌های مؤثری برای ریزش مو هستند که مکانیسم‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. مزوتراپی پوست و مو را از درون تغذیه می‌کند، در حالی که PRP از قدرت فاکتورهای رشد برای جوانسازی پوست و تحریک رشد مو استفاده می‌کند.

به گزارش مجله سلامت صد آنلاین، بسیاری از ما به‌دلیل سبک زندگی نامناسب، رژیم غذایی و همچنین ژنتیک، با مشکلات ریزش مو مواجه شده‌ایم. خوشبختانه این روزها با پیشرفت علم، روش‌های درمانی مختلف و مؤثری وجود دارد. در میان بسیاری از گزینه‌های موجود، دو مدعی محبوب در درمان ریزش مو مزوتراپی و پی آر پی هستند. اما فرق بین مزوتراپی و پی آر پی مو دقیقا چیست؟ مزوتراپی با تغذیه فولیکول‌های مو و بهبود گردش خون در پوست سر، رشد مو را تحریک کرده و ریزش مو را معکوس می‌کند؛ درحالی‌که PRP مملو از فاکتورهای رشد طبیعی بدن است که در تحریک فولیکول‌های خفته مو برای رشد و بهبود تراکم مو مؤثر هستند.


در این مقاله، ما به مقایسه مزوتراپی و پی آر پی می‌پردازیم و مکانیسم‌ها، کاربردها و مزایای آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم تصمیمی ‌آگاهانه در مورد اینکه کدام درمان برای شما مناسب‌تر است، بگیرید.

 

مروری مختصر بر مزوتراپی

‌می‌توان مزوتراپی را ترکیبی از درمان‌های مختلف شامل نیدلینگ پوستی و تزریق مواد مغذی به پوست سر در نظر گرفت. در واقع هدف مزوتراپی استفاده از میکرواینجکشن محصولات، مواد شیمیایی یا ترکیبات مختلف برای اثرات مفید آن‌هاست. به‌عنوان یک راه حل برای رشد مو، مزوتراپی اغلب در درمان مشکلاتی مانند آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آندروژنتیک و سایر انواع ریزش مو استفاده می‌شود. این روش با بهبود گردش خون و جلوگیری از التهاب بیش از حد، به‌دنبال احیای فولیکول‌های موی غیرفعال و جلوگیری از ریزش مو در آینده است.

مزوتراپی با افزایش جریان خون تضمین می‌کند که اکسیژن، مواد مغذی و فاکتورهای رشد بیشتری به فولیکول‌های مو رسیده و در نتیجه اکسیژن‌رسانی بهتر و در دسترس بودن مواد مغذی افزایش می‌یابد. همچنین تزریق‌های ریز مزوتراپی باعث فعال شدن مجدد فولیکول‌های خفته یا ضعیف‌تر مو می‌شود. در نتیجه این تحریک، فولیکول ها وارد فاز رشد فعال (فاز آناژن) می‌شوند و رشد مو افزایش می‌یابد.

مروری مختصر بر پی آر پی

در تکنیک پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، به‌عنوان یک روش درمانی نوین از نمونه‌ پلاسمای خود شخص (مایع حامل سلول‌های خونی) به پوست تزریق می‌شود. دلیل انجام این کار این است که پلاکت‌ها و فاکتورهای رشد که به‌طور طبیعی در پلاسما وجود دارند، محرک‌های قوی برای بهبود پوست و رشد مو هستند. پس واضح است که چرا PRP در بین کسانی که به‌دنبال جوانسازی پوست خود و درمان ریزش مو هستند محبوب است.

در واقع پی آر پی شبیه فیلر مو است با این تفاوت که فیلر با تزریق هیالورونیک اسید و ویتامین‌ها انجام می‌شود، اما PRP نوعی خوددرمانی است. درمان پی آر پی برای برخی از انواع ریزش مو، مانند آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه و زنانه) مؤثرتر از سایر اشکال آلوپسی است. ترکیب درمان PRP با سایر روش‌های درمانی، مانند مزوتراپی یا داروهای موضعی، مانند ماینوکسیدیل نتایج را در برخی از بیماران بهبود می‌بخشد. مهم‌ترین نکته این است که درمان پی آر پی عموماً بی‌خطر است؛ زیرا از خون خود بیمار استفاده می‌شود که احتمال واکنش‌های آلرژیک یا پس زدن را کاهش می‌دهد.

مقایسه پی آر پی و مزوتراپی

مزوتراپی و پی آر پی هر دو درمان‌های مؤثری برای ریزش مو هستند که مکانیسم‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. مزوتراپی پوست و مو را از درون تغذیه می‌کند، در حالی که PRP از قدرت فاکتورهای رشد برای جوانسازی پوست و تحریک رشد مو استفاده می‌کند. در جدول زیر به مقایسه این دو تکنیک پرداخته‌ایم:

ویژگی

مزوتراپی

PRP

هدف

تحریک رشد مو، تقویت فولیکول‌های مو، کاهش ریزش مو

تحریک رشد مو، ضخیم شدن مو، بهبود سلامت پوست سر

ماده تزریق شده

ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان‌ها

پلاکت‌های غنی از خون بیمار

روش تزریق

تزریق‌های متعدد با سوزن‌های ظریف

تزریق با سوزن‌های ظریف یا میکرونیدل

تعداد جلسات

4 تا 10 جلسه با فواصل 1 تا 2 هفته

3 تا 4 جلسه با فواصل 4 تا 6 هفته

مدت زمان هر جلسه

30 تا 60 دقیقه

30 تا 60 دقیقه

دوره نقاهت

ندارد

ندارد

نتایج

معمولاً بعد از 2 تا 3 ماه قابل مشاهده است.

معمولاً بعد از 3 تا 4 ماه قابل مشاهده است.

ماندگاری

6 تا 12 ماه

12 تا 18 ماه

عوارض جانبی

قرمزی، تورم، کبودی، درد خفیف

قرمزی، تورم، کبودی، درد خفیف

هزینه

نسبتاً کم

نسبتاً زیاد

مناسب برای

افرادی که ریزش مو خفیف تا متوسط ​​دارند

افرادی که ریزش مو متوسط ​​تا شدید دارند

موارد منع مصرف

بارداری، شیردهی، عفونت پوست سر، بیماری‌های خودایمنی

بارداری، شیردهی، عفونت پوست سر، بیماری‌های خونی

 

روش مزوتراپی مو در مقایسه با PRP

مزوتراپی شامل تزریق ترکیبی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و اسید هیالورونیک به مزودرم است. تزریق مزوتراپی با جایگزینی مواد مغذی از دست رفته و افزایش گردش خون در ناحیه، کیفیت پوست و رشد موها را بهبود می‌بخشد. قبل از انجام فرآیند، پوست سر به دقت شسته می‌شود. اگرچه فرمولاسیون‌های خاصی حاوی مواد بی‌حس‌کننده هستند، اما معمولا از بی‌حسی موضعی برای کاهش ناراحتی در طول تزریق استفاده می‌شود. پزشک محلول را مستقیماً با یک سوزن کوچک به پوست سر و با تمرکز بر روی مناطقی که دچار ریزش یا نازک شدن مو شده‌اند، تزریق می‌کند. البته در بیشتر موارد، تزریق ها به صورت شبکه‌ای در سراسر پوست سر انجام می‌شود.

در مقابل، روش انجام PRP به شرح زیر است:

  • استخراج نمونه خون کوچک از بازوی بیمار؛
  • سانتریفیوژ نمونه برای جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)؛
  • تزریق پی آر پی به ناحیه مورد نظر.

فاکتورهای رشد متمرکز در PRP باعث ترمیم سلولی شده و موهایی سالم و پرپشت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مقایسه اثربخشی مزوتراپی و پی آر پی

بسته به شرایط خاص مو، مزوتراپی یا پی آر پی را می‌توان برای رفع نیازهای هر بیمار با تغییر ترکیب مواد مغذی یا تغییر برنامه درمانی سفارشی کرد. نتایج از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت بوده و ممکن است همه شاهد افزایش قابل توجهی در ضخامت یا رشد مو نباشند. بنابراین بسته به پاسخ بیمار به درمان و میزان ریزش مو، می‌توان از یکی از این رو روش یا ترکیبی از هر دو برای اثربخشی بیشتر استفاده کرد.

عوارض جانبی مزوتراپی بیشتر است یا پی آر پی؟

به‌طور کلی عوارض جانبی برای هر دو روش حداقل است. شایع‌ترین عوارض جانبی، ناراحتی خفیف و تورم در محل تزریق است. اما نگران نباشید؛ این موارد خفیف هستند و برای اکثر افراد در عرض چند ساعت کاهش می‌یابند. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که در همان روز و کمی بعد از تزریق، به زندگی روزمره بازگردید.

مقایسه ماندگاری نتایج مزوتراپی و پی آر پی

هر دو روش درمانی برای بهترین نتیجه نیاز به جلسات متعدد دارند. توصیه می‌کنیم:

  • برای پی آر پی: یک دوره درمانی به فاصله چند هفته تکرار شود. نتایج ظرف شش هفته پس از شروع دوره درمانی قابل مشاهده است.
  • برای مزوتراپی: طول دوره درمان و تعداد دقیق جلسات به نیازهای درمانی شما بستگی دارد. نتایج پس از چند جلسه قابل مشاهده است و ما درمان‌های نگهدارنده را برای اطمینان از نتایج طولانی مدت توصیه می‌کنیم.

به‌طور کلی، اثرات PRP طولانی‌تر از اثرات مزوتراپی است.

مزوتراپی بهتر است یا پی آر پی؟

انتخاب یکی از این دو روش، به علت ریزش موی شما و هدفی که از درمان دارید بستگی دارد. اساساً تصمیم‌گیری برای اینکه بهترین درمان ریزش مو شما کدام باشد بر عهده پزشک متخصص است. شما می‌توانید با او در مورد نیازها و انتظارات خود مشورت کنید تا مشخص شود کدام درمان (مزوتراپی، پی آر پی یا ترکیبی از هر دو) بهترین انتخاب برای دستیابی به نتایج مورد نظر شماست.

در نهایت، هنگام مقایسه مزوتراپی یا PRP برای ریزش مو، باید مزایا، معایب، هزینه و تناسب فردی را در نظر بگیرید تا در مورد بهترین گزینه درمانی تصمیمی آگاهانه بگیرید.

21025/غ


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :صدآنلاین

برای دیدن اخبار سیاسی بدون سانسور بزنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *