پیام های بالنی عجیب بین کره شمالی و کره جنوبی / آیا بوی جنگ می آید؟


تخفیف بزرگ تابستانه

به گزارش رکنا، همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر ارسال بالن‌های حاوی مدفوع و آشغال از سوی کره شمالی به کره جنوبی ، یک گروه از کنشگران در کره جنوبی فلش‌های حاوی آهنگ‌های خواننده‌های جوان محبوب در کره جنوبی را با بالن به کره شمالی فرستادند.

این گروه از کنشگران در کره جنوبی، روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد، اعلام کردند بالن‌های بزرگی پر از دلار، فلش‌های موسیقی در سبک «کی-پاپ» و اعلامیه‌های انتقادی از کیم جونگ-اون را به سوی مرز با کره شمالی به پرواز درآورده‌اند.

دولت پیونگ یانگ نیز تهدید کرده که در پاسخ به این اقدام، بالن‌های زباله بیشتری را به آن سوی مرز خواهد فرستاد.

جنگ بالن‌ها

گروه فعالان غیرنظامی در کره جنوبی به رهبری پارک سانگ هاک، یک شهروند گریخته از کره شمالی، روز پنج‌شنبه توضیح داد که ۱۰ بالن را از یک شهر مرزی به سوی آسمان کره شمالی روان کرده است.

گروه آقای پارک با نام جنبش «مبارزان راه کره شمالی آزاد» عمدتاً افرادی هستند که شهروند کره شمالی بوده و از میهن خود فرار کرده‌اند.

گروه آقای پارک در بیانیه‌ای در این باره نوشت: «ما حقیقت و عشق، دارو، اسکناس‌های یک دلاری و ترانه فرستادیم اما کیم جونگ اون «وحشی» برای ما «کثافت و آشغال» فرستاده بود و حتی یک کلمه هم پوزش نخواست.»

کره شمالی که نسبت به هر نوع تلاش خارجی برای «تضعیف» حکومت به رهبری کیم جونگ اون بسیار حساس است، در روزهای گذشته صدها بالن زباله، شامل کود، ته سیگار، باتری‌های ضایعاتی و خرده‌شیشه را راهی آسمان کره جنوبی کرده بود. برخی بالن‌ها ظاهراً حاوی مدفوع نیز بود.

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی که ارزیابی می‌شود قدرت زیادی در حاکمیت این کشور دارد، ارسال بالن‌های زباله را «تلافی» نسبت به تحرکات پیشین علیه کشورش نامیده و نسبت به ادامه آن هشدار داده بود.

یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، پنج‌شنبه در یک سخنرانی در سئول گفت کره شمالی به تازگی «اقدامات تحریک‌آمیز نفرت‌انگیزی مرتکب شد که هر کشور عادی دیگری از انجام آن شرمنده می‌شد».

آقای یول افزود سئول هرگز تهدیدات کره شمالی را نادیده نخواهد گرفت، آمادگی کامل خود را حفظ کرده و «قاطعانه» به هر تحریکی پاسخ خواهد داد.

گروه کنشگران زیر رهبری آقای پارک پس از آن فعالیت تبلیغی علیه کره شمالی را تشدید کرد که دادگاه قانون اساسی کره جنوبی سال گذشته قانونی را لغو کرد که چنین اقداماتی را به عنوان نقض آزادی بیان جرم‌انگاری می‌کرد.

مقامات سئول اکنون می‌گویند شهروندان کره جنوبی برای به پرواز درآوردن بالن به سوی کره شمالی با منع قانونی روبه‌رو نیستند.

با این حال، کره جنوبی در پی اقدام کره شمالی در گسیل بالن‌های حاوی زباله، توافق کاهش تنش را که شش سال پیش به‌دست آمده بود، تعلیق کرد.

تعلیق توافق کاهش تنش، دست کره جنوبی را در از سرگیری تمرینات و استقرار بلندگوهایی در مناطق مرزی که تبلیغات از آن پخش می‌شود، باز گذاشت. کره شمالی تهدید کرده که بلندگوهای تبلیغاتی را با آتش توپخانه منهدم خواهد کرد.

اما به گزارش روزنامه بریتانایی گاردین، در پی هشدار سئول در خصوص عواقب اقدامات «غیرقابل تحمل» از سوی کره شمالی، پیونگ یانگ در آغاز این هفته پذیرفته بود که جنگ بالن‌ها را متوقف کند.

همزمان، آمریکا روز ۱۶ خرداد یک فروند بمب‌افکن دوربرد بی-یک-بی را بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآورد که از سوی کارشناسان در شرق آسیا، نمایش قدرت و همبستگی با کره جنوبی تلقی شد.

شمار این بمب‌افکن‌های دوربرد آمریکایی که همراه با جت‌های جنگنده پیشرفته آن کشور به منطقه رسید، اکنون به دو فروند افزایش یافته است.

این نخستین اقدام از این دست پس از هفت سال بود که وزارت دفاع کره جنوبی آن را نشان «تعهد امنیتی آمریکا» و «تقویت موضع دفاعی مشترک متحدان» نامید.

وزارت دفاع در سئول افزود جنگنده‌های کره جنوبی نیز تمرین‌های تازه‌ای را برای رویارویی با هر نوع تحرکات تازه احتمالی پیونگ یانگ انجام دادند.

کره شمالی که رهبر آن در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مذاکراتی را با هدف دستیابی به توافق انجام داد، از دو سال پیش آزمایش‌های زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود را سرعت و گسترش داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام کره شمالی کوششی برای دستیابی به امتیازات بیشتر در صورت از سرگیری مذاکرات با آمریکا است؛ تماس‌هایی که در ۵ سال اخیر راکد مانده بود.


ویزیت و آزمایش آنلاین

برای دیدن اخبار همین الان کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *