پلیس فتا: ۱۸ پرونده کلاهبرداری در خصوص تبلیغات بازی همستر تشکیل شده است


تخفیف بزرگ تابستانه

پلیس فتا هم که پیش از این اعلام کرده بود در حال بررسی موارد امنیتی بازی همستر کامبت است، حالا از تشکیل تعدادی پرونده کلاهبرداری مربوط به این بازی خبر داده است. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، امروز (۲۱ خرداد) در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد:

۱۸ مورد پرونده کلاهبرداری داریم که از تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام بوده که افرادی ادعا کرده‌اند می‌توانند کارت و کدهای مخفی این بازی را بفروشند تا خریداران روزانه ۶ میلیون سکه‌ی اضافه دریافت کنند.

– سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا

پاشایی می‌گوید به‌طور کلی در حوزه رمزارز قوانین مشخصی در کشور وجود ندارد و همین مسئله باعث می‌شود پرونده‌های قضائی تشکیل‌شده در این زمینه پیچیدگی‌های فراوانی داشته باشد:

«رمزارز کلاس جدیدی از دارایی است که هنوز قانونی برای آن در کشور ما وجود ندارد. این بازار در حال رفتن به سمت قانونی شدن است اما هنوز برای آن قوانین مشخصی نداریم. ما پرونده‌های قضایی بسیار زیادی از مالباختگان این حوزه داریم که بسیار پیچیده هستند.»

معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به نامشخص بودن آینده بازی همستر کامبت، درباره خطرات احتمالی این بازی که در قالب یک مینی‌اپ روی پیام‌رسان تلگرام عرضه می‌شود، می‌گوید: «این بازی یک مینی‌اپ است که روی گوشی شما قرار می‌گیرد، از شما دسترسی‌هایی می‌گیرد و بنابراین، احتمال سرقت اطلاعات شما هست. اطلاعات شما هم در سرور این بازی ذخیره می‌شود که همین موضوع هم می‌تواند تهدیدی برای شما باشد.»

او در ادامه به یکی از مهم‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری از طریق بازی همستر کامبت اشاره کرده و توضیح می‌دهد:

یک نوع از کلاهبرداری در مورد بازی همستر کامبت این است که بعضی مجرمان سایبری با مانیتورینگ فضای مجازی پلتفرم و بستر مجرمانه‌ای را طراحی می‌کنند و با زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و خودشان را حساب پشتیبانی این بازی اعلام می‌کنند و وعده می‌دهند که می‌توانند سکه‌های کاربران را افزایش دهند؛ با این روش از کاربران پول دریافت می‌کنند.

– سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا

خطر دیگری که ممکن است کاربران ایرانی را به شکل جدی تهدید کند کمبود آگاهی آن‌ها نسبت به بازار رمزارز، مفاهیم و ابزارهای آن است. این عدم آگاهی برای مثال در خصوص walletهای ارز دیجیتال و امنیت آن‌‎ها وجود دارد که به گفته سرهنگ پاشایی ممکن است یکی از شیوه‌های کلاهبرداری‌ باشد: «ممکن است اکانتی با نام این بازی ساخته شود و از کاربر پول بگیرد، حساب کاربری و wallet کاربر را هک کند و سرشان کلاه بگذارد.»

آسیب دیگری که کارشناسان هم پیش از این به آن اشاره کرده‌اند مبهم و نامشخص بودن ماهیت این بازی است. معاون اجتماعی پلیس فتا این مسئله که «هنوز مشخص نیست این بازی برای کدام کشور است، چه کسی پشت آن است و چه کسی آن را توسعه می‌دهد» را یکی از چالش‌های همستر کامبت می‌داند.

بیشتر بخوانید

«هیچ کارشناس داخلی یا خارجی‌ای خوش‌بینی صددرصد نسبت به بازی همستر را ندارد. گفته‌اند که رمزارزشان را روی بستر بلاکچین بالا می‌آورند و در صرافی‌ها لیست می‌کنند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.» سرهنگ پاشایی با بیان این جملات به آینده نامعلوم بازی همستر کامبت اشاره کرده و آن را یکی دیگر از خطرات و آسیب‌های آن می‌داند.

یکی از پیش‌بینی‌ها در مورد سرانجام بازی همستر کامبت این است که به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید و هیچ ارز دیجیتال یا سود مالی دیگری برای مشارکت‌کنندگانش در پی نخواهد داشت. البته لیست شدن نات‌کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال باعث شده کاربران به چنین آینده‌ای برای همستر کامبت هم امیدوار باشند اما معاون اجتماعی پلیس فتا می‌گوید تجربه نات‌کوین متفاوت با همستر کامبت است:

تفاوت این بازی با نات‌کوین این است که در بازی نات‌کوین فقط ۲۵ میلیون نفر شرکت کردند اما در بازی همستر الان تقریباً بین ۱۱۶ تا ۱۲۰ میلیون نفر شرکت دارند که خود این مسئله یک چالش است و مشخص نیست این بازی به کجا می‌رسد.

– سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا

کارشناسان هم به این نکته اشاره کرده‌اند که همین تعداد چند برابری مشارکت‌کنندگان در همستر کامبت نسبت به نات‌کوین باعث می‌شود احتمال به سود رسیدن همستر کامبت کمتر شود و اکثریت افرادی که درگیر این بازی شده‌اند بدون رسیدن به رمزارز یا هر نوع سود دیگری، دست خالی این بازی را ترک کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا اعتقاد دارد تعداد ۱۱۶ میلیونی کاربران همستر کامبت باعث می‌شود این بازی حتی اگر در صرافی‌ها فهرست شود هم به رمزارزی تبدیل شود که فروشندگان بسیار زیادی دارد. وجود تعداد فروشنده‌های بسیار زیاد برای یک رمزارز هم باعث می‌شود قیمت و ارزش آن رمزارز پایین بیاید و بنابراین، در نهایت سود چندانی را نصیب مشارکت‌کنندگان در بازی همستر کامبت نکند.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار سیاسی بدون سانسور  کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *