پردازنده‌های AMD Turin با ۱۹۲ هسته و قدرت پردازشی سرسام‌آور معرفی شدند


تخفیف بزرگ تابستانه

شرکت ای‌ام‌دی رسماً از خانواده‌ی پردازنده‌های نسل بعدی خود برای مراکز داده، یعنی EPYC تورین مبتنی بر معماری Zen 5 پرده برداشت. این خانواده‌ی پردازنده AMD با نام تجاری EPYC 9005 شناخته شده و قرار است طیف وسیعی از تراشه‌ها را برای محاسبات ابری، مخابرات و سایر کاربردها ارائه دهد.

ای‌ام‌دی یک پردازنده ۱۲۸ هسته‌ای EPYC تورین را با پردازنده اینتل ۶۴ هسته‌ای Xeon Platinum 8592+ مقایسه کرده است. بر اساس این بنچمارک، پردازنده‌های AMD تورین در سناریوهای کاری مختلف، افزایش عملکردی بین ۲٫۵ تا ۵٫۴ برابری را ارائه می‌دهند.

خانواده‌ی پردازنده‌های نسل بعدی EPYC تورین ای‌ام‌دی شامل حداقل ۲۰ مدل بر اساس معماری هسته‌های Zen 5 و Zen 5C است. این پردازنده‌ها با سازگاری کامل با سوکت SP5 (LGA 6096) نسل چهارم EPYC طراحی شده‌اند و از حافظه‌ی DDR5 با سرعت ۶۰۰۰ مگاترانسفربرثانیه پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌ نسل پنجم اپیک تورین ای ام دی

نسل جدید پردازنده‌های EPYC شامل پردازنده‌هایی با حداکثر ۱۲۸ هسته Zen 5 و ۱۹۲ هسته Zen 5C می‌شود. برخی از مدل‌های مشاهده‌شده تا کنون عبارت‌اند از: EPYC ۹۸۴۵(۱۶۰ هسته و ۳۲۰ رشته)، ۹۸۲۵ (۱۴۴ هسته و ۲۸۸ رشته)، ۹۷۴۵ (۱۲۸ هسته و ۲۵۶ رشته)، ۹۶۵۵ (۹۶هسته و ۱۹۲ رشته)، ۹۶۴۵ (۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته) و ۹۵۶۵ (۷۲ هسته و ۱۴۴ رشته).

تمام مدل‌ها، پردازنده‌هایی با بیش از ۶۴ هسته هستند و از حافظه‌ی L3 بیش از ۲۵۶ مگابایت و TDP بین ۳۲۰ تا ۵۰۰ وات برخوردارند.

فهرست مشخصات پردازنده‌ های نسل پنجم اپیک تورین ای ام دی
مشخصات پردازنده‌های EPYC تورین

مدل ۹۶ هسته‌ای باید دارای ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی L3 (معماری Zen 5) یا ۲۵۶ مگابایت (Zen 5C) باشد. سایر مدل‌ها نیز شامل مدل‌های استاندارد با تعداد هسته‌های ۸، ۱۶، ۲۴، ۳۲، ۳۶، ۴۸ و ۶۴ و سرعت کلاک پایه از ۲ گیگاهرتز تا ۴ گیگاهرتز متغیر است.

پردازنده‌های EPYC تورین ای‌ام‌دی از حافظه‌های رم DDR5 با ظرفیت‌های تا ۴ ترابایت روی مادربردهای 8 DIMM پشتیبانی می‌کنند و قادرند تا ۱۲۸ خط PCIe نسل ۵ را ارائه دهند. این پردازنده‌ها در اواخر سال ۲۰۲۴ در دسترس قرار خواهند گرفت.

رقبای اصلی این خانواده، پردازنده‌های Xeon Granite Rapids P-Core و Sierra Forest E-Core (با 288 هسته) شرکت اینتل خواهند بود.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور  کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *