هوش مصنوعی بعدی OpenAI «جهش روبه‌جلو چشمگیری» را رقم خواهد زد


تخفیف بزرگ تابستانه

بسیاری از کاربران انتظار داشتند Open AI در رویداد بهاره‌ی خود مدل هوش مصنوعی GPT-5 را رونمایی کند؛ اما این شرکت از مدل هوش مصنوعی جدیدی به نام GPT-4o پرده برداشت که سم آلتمن آن را جادویی توصیف می‌کند.

به‌نظر می‌رسد برای انتشار مدل هوش مصنوعی GPT-5 باید کمی بیشتر منتظر بمانیم. اکنون سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI در مصاحبه‌ی اخیرش توضیحات جالبی درباره‌ی GPT-5 ارائه داده است. با اینکه جزئیات زیادی از تاریخ انتشار GPT-5 وجود ندارد، آلتمن می‌گوید این مدل زبانی بزرگ درمقایسه‌با GPT-4 گامی بسیار بزرگ در مسیر توسعه‌ی هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید.

آلتمن در بخش دیگری از مصاحبه‌اش توضیح داد: «انتظار دارم شاهد پیشرفت چشمگیری باشیم. بسیاری از اشتباه‌های GPT-4 ازجمله استدلال ناقص یا گاهی اوقات خروج کامل از مسیر گفت‌وگو با کاربر و اشتباه‌های احمقانه‌ای که حتی کودک ۶ ساله هم مرتکب آن‌ها نمی‌شود، در GPT-5 برطرف خواهد شد.»

مدل ‌هوش مصنوعی GPT-5

اظهارات آلتمن درباره‌ی GPT-5 نشان می‌دهد که این مدل هوش مصنوعی احتمالاً در مراحل اولیه‌ی توسعه قرار دارد. این موضوع را می‌توان به پیچیدگی‌های الگوریتمی و داده‌ای و مقیاس عظیم GPT-5 نسبت داد.

مدیرعامل OpenAI روند توسعه‌ی مدل‌های یادگیری عمیق خود را با روند تکامل گوشی آیفون مقایسه می‌کند. او می‌گوید: «اولین نسل آیفون اشکالاتی داشت؛ اما قابلیت‌های آن برای استفاده‌ی مردم کافی بود.»

احساس خوش‌بینی آلتمن به پیشرفت چشمگیر GPT-5 را یکی دیگر از مدیران ارشد این شرکت نیز تکرار کرد. او گفت نسخه‌ی کنونی ChatGPT در ۱۲ ماه آینده به‌طرز خنده‌داری ضعیف به‌نظر خواهد رسید.

طبق صحبت‌های آلتمن، شاید در آستانه‌ی بزرگ‌ترین جهش تکنولوژیکی هوش مصنوعی باشیم. مدیرعامل OpenAI می‌گوید که انقلاب هوش مصنوعی به دستگاه‌های جدید نیاز نخواهد داشت و نشان خواهد داد که این فناوری مبتنی‌بر ابر خواهد بود.

جالب اینکه اکثر قابلیت‌های نسل بعدی هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ که ازطریق به‌روزرسانی 24H2 ارائه خواهند شد، به کامپیوترهای پیشرفته‌ی کوپایلت پلاس نیاز دارند. به‌هر‌حال، آلتمن می‌گوید: «اگر انقلاب به سخت‌افزار جدید نیاز داشته باشد، از داشتن آن دستگاه جدید خوشحال خواهید شد.»

فروش جهانی کامپیوترهای شخصی در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ شاهد رشد ۸ درصدی در این حوزه باشیم. تحلیلگران بازار این تغییر را به مرگ قریب‌الوقوع ویندوز ۱۰ و ظهور کامپیوترهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی نسبت می‌دهند. ظاهراً وضعیت اقتصاد پس‌ از همه‌گیری کرونا در حال بهبود است؛ زیرا تعداد افرادی که به سرمایه‌گذاری‌‌‌های مبتنی‌بر فناوری اطلاعات تمایل دارند، در حال افزایش است.

طبق برخی گزارش‌ها، OpenAI در سال جاری مدل هوش مصنوعی جدیدی منتشر خواهد کرد که گفته می‌شود عملکرد ChatGPT را به‌طور محسوسی بهبود خواهد داد.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *