همه‌چیز درباره مرورگر دوست‌داشتنی آرک؛‌ آینده‌ی مرورگرهای وب


تخفیف بزرگ تابستانه

شرکت The Browser Company می‌خواهد مرورگر آرک را نه فقط بسیار متفاوت، بلکه بسیار بهینه و کارآمد ارائه دهد تا کاربران اینترنت را از گزینه‌های قدرتمندی مانند کروم و اج دور کند. هارش آگراوال یکی از بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید: «آرک آرامش‌دهنده است، فعالیت‌های شما را منظم نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند وظایف خود را در طول روز بهتر انجام دهید.»

سال گذشته جاش میلر مدیرعامل این شرکت، درمورد تفاوت ظریف سیستم‌عامل‌ها و مرورگرها توضیحاتی داد که شاید نگاهی دوباره به آن خالی‌ از لطف نباشد:

مرورگرها معمولاً سعی می‌کنند در ساده‌ترین شکل ممکن وب را به شما نشان دهند، بدون اینکه مانعی بر سر راه شما ایجاد کنند. آن‌ها نوار آدرس وبسایت‌ها، تب‌های مختلف و راه‌هایی برای افزودن افزونه‌های دلخواه را به کاربران ارائه می‌کنند، ولی نه چیزی بیشتر. در مقابل سیستم‌عامل‌ها عمیقاً روی نحوه‌ی اجرای کارها متمرکز می‌شوند و مدل‌های به‌اشتراک‌گذاری و همگام‌سازی برنامه‌های تحت وب را کنترل می‌کنند.

چشم‌انداز The Browser Company به یک مرورگر ساده محدود نمی‌شود. آرک می‌خواهد سیستم‌عامل وب باشد و با همین هدف مجموعه‌ای از ابزارها را ارائه می‌دهد که کنترل برنامه‌ها و محتوا را راحت‌تر می‌کند. این پلتفرم تب‌ها و بوک‌مارک‌ها را به ابزاری شبیه لانچر اپلیکیشن تبدیل کرده و چندین برنامه‌ی کاربردی را هم درون خود مرورگر جای داده است.

آرک می‌خواهد تعریف جدیدی از مرورگرهای وب ارائه دهد

در سال‌های گذشته، بازیگران نوپا و تأثیرگذاری وارد رقابت سنگین مرورگرهای وب شده‌اند. برای مثال ویوالدی (Vivaldi) امکانات و قابلیت‌های هوشمندانه‌ای به کاربران ارائه می‌دهد، سیگما (SigmaOS) برای تبدیل‌شدن به سیستم‌عامل مرورگرها تلاش می‌کند و بریو (Brave) ایده‌های تأثیرگذاری در زمینه‌ی امنیت و حریم‌خصوصی کاربران دارد.

از طرف دیگر فایرفاکس و اج دست از تلاش برنداشته‌اند و با به‌روزرسانی‌های مداوم، سیستم کاری خود را ارتقا می‌دهند. اما آرک قدم بزرگ‌تری نسبت به همه‌ی رقبای فعلی خود برداشته و نه‌تنها به بهبود، بلکه به بازتعریف مرورگرها فکر می‌کند.

مدل تعامل آرک با وب را می‌توانیم به نحوه‌ی رفتار تیک‌تاک با ویدیو تشبیه کنیم: هدف این نیست که شما مصرف‌کننده‌ی محصولی ثابت باشید؛ بلکه می‌توانید مجموعه اجزای پلتفرم را از هم تفکیک یا با هم ترکیب کنید و چیزی کاملاً تازه بسازید. اگر ایده‌ای دارید که یک مرورگر چگونه بهتر عمل می‌کند یا باید چطور به‌نظر برسد، پس دست‌به‌کار شوید!

تأثیر زبان برنامه‌نویسی سوئیفت

نسخه‌ی ویندوزی آرک گام بسیاری مهمی در مسیر چشم‌انداز بزرگ مدیران و مهندسانی محسوب می‌شود که می‌خواهند مرورگر خود را به سیستم‌عامل اینترنت و «وب ِباز» تبدیل کنند. به‌ویژه اینکه شرکت براوزر کمپانی، زبان برنامه‌نویسی Swift مخصوص توسعه‌ی برنامه‌های آی‌اواس و مک‌اواس را به ویندوز آورده است.

مرورگر آرک با زبان سوئیفت نوشته شده و مهندسان نرم‌افزار The Browser Company تاحد زیادی تلاش کرده‌اند زیرساخت‌های اساسی اپلیکیشن‌های ویندوزی خود را به‌صورت متن‌باز در اختیار علاقه‌مندان بگذارند. سلیم عبدالرسول یکی از مهندسان تیم مرکزی آرک که بیش از ۶ سال روی پروژه‌ی اجرای سوئیفت در ویندوز کار کرده، دستاورد ارزشمند خود را نتیجه‌ی «تلاش‌هایی از روی عشق» می‌داند که راه را برای حضور دیگر برنامه‌نویسان این حوزه هموار کرده است.

آرک می‌کوشد فاصله‌ی سیستم‌های ویندوزی و مک را کاهش دهد

انتشار آرک در ویندوز می‌تواند سایر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را ترغیب کند مسیر مشابهی را انتخاب کنند. می‌توان امیدوار بود که اپلیکیشن‌های جدید، به‌جای زبان ++C که عمدتاً در مرورگرهای اج و کروم مورداستفاده قرار گرفته‌ است، با این زبان نوشته شوند و فاصله‌ی سیستم‌های ویندوزی و مک را کاهش دهند.

آرک چگونه بر سایر مرورگرهای رقیب غلبه می‌کند؟

آرک باوجود تمام پشتوانه‌های چشمگیرش، برای تبدیل‌شدن به مرورگری فراگیر باید ازیک‌طرف در مقابل تلاش‌های تهاجمی مایکروسافت در زمینه‌ی رونق‌دادن اج بایستد و از طرف دیگر کروم را به‌عنوان سلطان قدیمی این حوزه کنار بزند؛ چالشی که هیچ‌کدام از مرورگرهای دیگر در طول دهه‌های اخیر از عهده‌ی آن برنیامده‌اند.

دارین فیشر، یکی از متخصصانی که اواخر سال ۲۰۲۲ به شرکت آرک ملحق شد، این چالش را غیرقابل‌ حل نمی‌داند. او سال ۲۰۰۰ کار خود را در نت‌اسکیپ شروع کرد، پس از آن در تبدیل Navigator به فایرفاکس نقش مهمی داشت و سپس ۱۶ سال را صرف ساخت کروم و ChromeOS کرد. فیشر استدلال می‌کند که شکاف عمیقی در بازار آرک وجود دارد و مرورگرهای رقیب دچار رکود شده‌اند. او در مصاحبه‌ی اخیر خود گفت:

من دوران گذار به کروم را به یاد می‌آورم، زمانی که تمام مردمی که از فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کردند، ناگهان به کاربران کروم تبدیل شدند. اینترنت اکسپلورر راکد شده بود و کروم در بهترین زمان با محصول بهتری پا به میدان گذاشت. شرکت ما امیدوار است چنین اتفاقی را تکرار کند.

آرک برای رسیدن به این هدف از ابزارهای جدیدی استفاده می‌کند. دارین فیشر می‌گوید: «چگونه با پیچیدگی‌های زندگی کنار می‌آییم؟ ما به ابزارهایی نیاز داریم که شرایط فعلی‌مان را به ما نشان دهند و آرک دقیقاً همین کار را می‌کند.»

در نسخه‌ی مک‌اواس این مرورگر کابران می‌توانند صفحات وب را با رنگ‌های مختلف شخصی‌سازی کنند، از قابلیت‌های هوش‌ مصنوعی لذت ببرند و وب‌سایت‌ها را با قابلیت اشتراک‌گذاری بسازند. هنوز همه‌ی این ویژگی‌های دوست‌داشتنی به نسخه‌ی ویندوز راه نیافته‌اند، اما اصول اولیه و پایه‌ای مانند سایدبار، اسپیس‌ها، پروفایل‌ها، تقسیم شدن نمای مرورگر و تصویر در تصویر، همگی در دسترس کاربران ویندوز قرار گرفته‌اند.

خوشبختانه آرک هر هفته به تکامل خود ادامه می‌دهد. رشد نسخه‌ی ویندوز از نظر ویژگی‌ها و امکانات برای رسیدن به آنچه در نسخه‌ی مک می‌بینیم، ضروری خواهد بود. برخی از کاربران پیشرفت نسخه‌های آرک را به دریافت هدایای کریسمس در هر پنجشنبه تشبیه می‌کنند.

تفاوت آرک در ویندوز و مک

براوزر کمپانی می‌خواهد توسعه‌ی نسخه‌ی ویندوز آرک را ادامه دهد و برخی از ویژگی‌های نسخه‌ی مک را که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، حذف کند. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که هر دو نسخه به‌عنوان یک برنامه‌ی واحد شناخته شوند. مدیران شرکت می‌گویند آرک را در ویندوز به نقطه‌ای باورنکردنی خواهند رساند.

اما مهم‌تر از همه، مرورگر آرک در ویندوز شباهتی به یک برنامه‌ی macOS ندارد. مهندسان شرکت به‌منظور پیروی از زبان طراحی بومی مایکروسافت، از فریم‌ورک WinUI استفاده کرده‌اند تا این مرورگر کاملاً مثل برنامه‌های ویندوزی به‌نظر برسد. بدین‌ترتیب شما می‌توانید پس‌زمینه‌ی پنجره‌ی مرورگر را با دسکتاپ خود هماهنگ کنید و از افکت‌های خاص ویندوز نیز بهره ببرید.

آینده‌ی مرورگرهای وب احتمالاً شبیه به چیزی خواهد بود که در آرک می‌بینیم

در حال حاضر فقط ویندوز ۱۱ از مرورگر آرک پشتیبانی می‌کند، ولی برنامه‌ریزی برای ویندوز ۱۰ نخستین اولویت شرکت خواهد بود. اگرچه گوگل اخیراً نسخه‌ی بومی آرم ۶۴ کروم را برای ویندوز راه‌اندازی کرده است، آرک تا تابستان امسال برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی آرم در دسترس نخواهد بود.

نسخه‌ی ویندوز آرک با Arc Search، اپلیکیشن iOS-‌ای که قبلاً فقط با آرک مک‌اواس کار می‌کرد، همگام‌سازی می‌شود. شرکت براوزر کمپانی درحال‌حاضر درحال توسعه‌ی نسخه‌ی اندروید این مرورگر است که مسلماً نقش مهمی در افزایش محبوبیت آرک خواهد داشت.

در بخش‌های بعدی می‌بینیم که چرا ایده‌هایی که در طراحی آرک اجرا شده‌اند، ایده‌های درستی هستند. صرف‌نظر از اینکه The Browser Company چقدر برای رقابت با غول‌های فناوری آماده باشد، آینده‌ی مرورگرهای وب به‌احتمال زیاد شبیه به چیزی خواهد بود که امروز در آرک می‌بینیم.

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

در مرحله‌ی اول باید بدانید که آرک ویندوز، برپایه‌ی کرومیوم توسعه‌ یافته؛ یعنی همان موتور جست‌وجوی متن‌باز گوگل که امروزه اغلب مرورگرها ازجمله مایکروسافت اج از آن استفاده می‌کنند. این امر به شما اطمینان می‌دهد تمام وب‌سایت‌هایی که می‌بینید، به‌درستی رتبه‌بندی شده‌اند. همچنین می‌توانید از اکوسیستم افزونه‌های کروم بهره ببرید.

انتقال آسان داده‌ها

وقتی برای اولین‌بار آرک را نصب می‌کنید، مرورگر از شما می‌خواهد ابتدا اکانت ایجاد کنید و بعد می‌پرسد که آیا می‌خواهید داده‌های خود را از سایر مرورگرها به این پلتفرم وارد کنید یا خیر. شما می‌توانید به این سؤال پاسخ منفی بدهید، اما مکانیزم انتقال داده‌ها، جابه‌جاشدن بین مرورگرها را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند. به‌علاوه شما به‌وضوح می‌بینید کدام داده‌ را از چه مرورگری انتقال داده‌اید، بنابراین نکته‌ی پشت پرده و مبهمی در این زمینه وجود ندارد.

آرک برخلاف طرح‌بندی سنتی مرورگرها که تمام زبانه‌ها و منوها را بالای صفحه قرار می‌دهند، یک سایدبار در سمت چپ صفحه در نظر گرفتهاست که می‌توان آن را قلب مرورگر دانست. بیشتر امکانات و اتفاق‌ها، مانند مدیریت تب‌ها و مشاهده‌ی کتابخانه در همین قسمت رخ می‌دهد.

برای درک مرورگر آرک قبل از هر چیز باید با این سایدبار آشنا شوید، زیرا شیوه‌ی مدیریت تمام مواردی را که در مرورگرتان می‌بینید، تغییر می‌دهد.

تمام اتفاقات مهم مرورگر آرک در سایدبار مدیریت می‌شود

شما می‌توانید سایدبار را مشابه پنجره‌ی مالتی تسکینگ آیفون در نظر بگیرید، با این تفاوت که سایدبار به‌جای نشان دادن اپلیکیشن‌ها، هر صفحه‌ای را که در مرورگر بازکرده‌اید پیش روی شما قرار می‌دهد. هر آیتم سایدبار آرک نمایانگر یک صفحه‌ی وب باز است. اگر در یک برنامه یا سرویس آنلاین خاص (مثل ایمیل یا یوتیوب) چندین صفحه‌ی جداگانه را باز کرده باشید، به‌سرعت می‌توانید به بخش مورد نظر خود برگردید.

برای مثال اگر در کنار چندین صفحه‌ی وب متفرقه، برنامه‌ی جی‌میل را در چندین تب باز کرده باشید، برای پیداکردن آنچه می‌خواهید، نیازی نیست دوباره تک‌تک تب‌ها را چک کنید. در مرورگر آرک شما می‌توانید با استفاده از نوار فرمان مرورگر چیزی را که می‌خواهید جست‌وجو کنید تا سریعاً به جیمیل خود برگردید.

پین‌ها، گروه‌ها و فهرست علاقه‌مندی‌ها

آرک بهشت سازماندهی کارهای اینترنتی است. برای دسترسی آسان به برنامه‌ها می‌توانید حداکثر ۸ مورد از برنامه‌ها یا وبسایت‌ها را به بخش Favorites بالای سایدبار اضافه کنید. همچنین می‌توانید تب‌هایی را که بیشتر با آن‌ها سروکار دارید، برحسب اولویت‌هایتان پین کنید یا فولدرهایی بسازید و تب‌ها را داخل آن‌ها قرار دهید.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور  کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *