نوعی سرخس رکورددار بیشترین دی‌ان‌ای با ۱۰۰ متر طول است


تخفیف بزرگ تابستانه

محققان نوعی سرخس را در منطقه کالدونیای جدید شناسایی کردند که در آن یک ژنوم به اندازه ۱۶۰ میلیارد جفت باز قرار دارد. این سرخس اکنون رکورددار بیشترین دی‌ان‌ای در میان موجودات زنده روی زمین است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، قانون در زمان بررسی این گیاه متوجه شدند ماده ژنتیکی این گیاه در زمان باز شدن به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد. به گفته محققان ژنوم شناسایی شده بزرگترین ژنوم بین موجودات زنده و بزرگترین ژنوم کشف شده روی زمین است. ژنوم به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های دی‌ان‌ای درون یک سلول گفته می‌شود که در آن اطلاعات مورد نیاز برای رشد موجود زنده قرار گرفته است.

دانشمندان در مطالعات قبلی خود متوجه شدن بسیاری از گیاهان ژنوم بسیار بزرگی دارند. اما علت آن هنوز کشف نشده است. آن ها تلاش دارند تا نحوه عملکرد ژنوم عظیم را شناسایی کرده و بفهمند چگونه این مقدار ژنوم در زنده ماندن گیاه موثر است. این سرخس با نام علمی Tmesipteris oblanceolate دارای بیشترین دی‌ان‌ای و در این زمینه رکورد دارد. این گونه گیاهی به گروهی از گیاهان اولیه تعلق دارد که پیش از این حتی قبل از پیدایش دایناسورهای روی زمین حضور داشته و تکامل پیدا کرده اند.

محل رویش این سرخس در کالدونیای جدید در اقیانوس آرام و جزیره‌های مجاور آن است. در این مطالعه جدید پژوهشگران توانستند مواد ژنتیکی مربوط به این گیاهان را از نمونه‌های جمع آوری شده در کالدونیای جدید استخراج کنند. در این بررسی مشخص شد سرخس کشف شده دارای بیشترین ژنوم با اندازه ۱۶۰ میلیارد جفت باز دی‌ان‌ای است. در حالی که ژنوم انسان تنها شامل حدود ۳ میلیارد جفت باز بوده و طول آن در حالت باز تنها به دو متر خواهد رسید. در حال حاضر در اندازه ژنوم موجودات زنده روی زمین تنوع بسیار زیادی وجود دارد. در برخی حیوانات از قبیله شش ماهی و سمندر نیز بزرگترین ژنوم‌ها با حدود ۱۲۰ میلیارد جفت باز وجود دارد.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :تکنا

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *