نقد حرف‌های وزیر در جمع کنشگران حق اینترنت؛ با تعاریف بین‌المللی، ما اینترنت نداریم


تخفیف بزرگ تابستانه

از طرف دیگر اگرچه وزیر همیشه تأکید داشته هیچ اختلالی روی اینترنت کشور وجود ندارد، بیدی گفت: «بخشی از اختلالات جدی در اینترنت به‌دلیل فیلترینگ است. این حجم از فیلترینگ درنهایت باعث ناپایداری شبکه می‌شود و ترافیک داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

مدیرعامل کارزار درباره تبعات اقتصادی فیلترینگ برای کسب‌وکارها که زارع‌پور آن را انکار کرده و بی‌تأثیر دانسته است، به گزارش اینماد ۱۴۰۱ استناد کرد که حاکی از روند کاهشی تراکنش‌ها در آمار دولت الکترونیک است و همین خلاف ادعای وزیر است.

یکی از اعضای انجمن تجارت الکترونیک درباره این موضوع یادآوری کرد: «در این مورد همین بس که نماینده ایرانسل در جلسه بررسی فنی ادعاهای گزارش کیفیت اینترنت اعلام کرد که ما هنوز به ترافیک شهریور ۱۴۰۱ نرسیده‌ایم. به همین نسبت کسب‌وکارها هم با وجود اختلال در اینترنت درآمدشان کمتر شده است.»

او با این جمله حرف‌های پیشین بیدی را تأیید کرد: «وقتی شاکی ما هستیم و متهم وزارت ارتباطات، قاضی کیست؟ فیلترینگ در ایران هیچ کاری از دستش برنیامده جز اینکه در اینترنت اختلال ایجاد کرده است.»

ما با چند نهاد موازی سروکار داریم و فرایند مشخصی درباره اختلال و ناپایداری اینترنت وجود ندارد

امیرحسین دهقان، کارشناس فناوری هم درباره بی‌توجهی به انتقاد از فیلترینگ گفت:

ما با چند نهاد موازی سروکار داریم و به همین دلیل فرایند مشخصی درباره اختلال و ناپایداری اینترنت وجود ندارد. اگر قرار است درباره تحریم در اینترنت حرف بزنیم نهاد مشخصی پیگیر این موضوع نیست. در این ماجرا مدام پای موازی‌کاری نهادی در میان است. در این وضعیت تجربه ثابت کرده است که فقط گاهی کنش‌گری و فشار افکار عمومی آنها را وادار به صحبت کرده است. واکنش‌های وزارت  ارتباطات به گزارش کیفیت اینترنت مصداقی از این رویکرد است.

جهان باید درباره اثر تحریم فناوری بر شهروندان بداند

بهاره آروین، جامعه‌شناس که در این دورهمی حضور داشت به مسئله‌ی تحریم اشاره کرد: «بعد دیگر تحریم این است که شهروندان را هدف قرار می‌دهد، در حالی که مشکل تحریم‌کنندگان با دولت است. سوال این است که آیا کنشگران اینترنت در ایران نمی‌توانند دراین‌مورد مطالبه‌گری کنند که تحریم کسب‌وکارها و شهروندان را تحت تأثیر قرار داده است؟ به نظر من یک سوی تلاش کنشگران باید به این هدف معطوف باشد که جامعه جهانی را درباره تبعات تحریم برای مردم آگاه کند.»

با این گفته‌ها بیدی از این گفت که «کنشگران و جامعه مدنی خارج از ایران تا امروز فعالیتی جدی و تأثیرگذار در این راستا انجام نداده‌اند.» او از راه‌اندازی کارزار جدیدی خبر داد که «نخستین کنش جمعی مردم ایران» به حساب می‌آید: مخالفت با تحریم‌های فناوری علیه مردم ایران.

انجمن تجارت الکترونیک تهران که این کارزار را به‌راه انداخته یادآوری کرده است که تحریم‌های فناوری در مغایرتی آشکار با حقوق بشر و دسترسی آزاد انسان‌ها به اطلاعات است و مشکلات زیادی برای مردم ایران ایجاد کرده است.

در این کارزار انجمن تجارت الکترونیک از شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله Google, Microsoft, Amazon, IBM, HP OpenAI, Oracle, AMD, Intel, Nvidia, Cisco, Adobe, Figma, Sygic, Udemy و .. خواسته که بخش یا تمام خدمات خود را که به دلیل تحریم‌ها به روی ایرانی‌ها بسته‌اند، با توجه به دستورالعمل جدید دولت آمریکا در می ۲۰۲۴ که مجوز عمومی D-2 را به قانون تبدیل می‌کند، بردارند.

کنشگران باید دقیق باشند

پویا پیرحسینلو، رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک در این هم‌نشینی خبر داد که گزارش سوم این انجمن درباره کیفیت اینترنت در حال آماده‌سازی است و گفت: «اگر فعالان این حوزه واکنش درستی به وضعیت فعلی نداشته باشند، نظراتشان نادیده گرفته می‌شود. بنابراین لازم است که به‌عنوان جامعه علمی بازخورد دقیقی داشته باشیم تا کنش‌گری ما در راستای اصلاح وضعیت باشد.»

توسعه فیبر نوری بهترین کاری بود که در دولت رئیسی انجام شد. افزایش لایه اکسس زمان‌بر است و حداقل ۱۵سال زمان می‌برد تا بتوانید پوششی منطقی در لایه دسترسی ایجاد کنید. و با سرعت قابل قبولی اکنون در حال انجام است. اگر این توسعه را نبینیم و تشویق نکنیم، انتقاد ما درباره اختلال، محدودیت فاجعه‌بار و آسیب‌های انحصارگری شنیده نمی‌شود.

– پویا پیرحسینلو، رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک

او ادامه داد: «ما انتظار داریم که حاکمیت شاخص دقیقی به ما بدهد، در مقابل هم کنشگران باید دقیق باشند. برای مثال تلاش کردیم گزارش کیفیت اینترنت به‌شدت داده‌محور باشد. در عین حال که نظر ما درباره محدودیت گسترده و وضعیت وحشتناک اینترنت تغییری نکرده است، تلاش می‌کنیم که با کنشگری فعال و نشان دادن سرنخ‌هایی برای بهبود وضعیت کمک کنیم.»


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار بدون سانسور  کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *