نامه فوری گمرک برای رفع ابهام واردات آیفون


تخفیف بزرگ تابستانه

رئیس کل گمرک در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت خواستار رفع ابهام و تعیین تکلیف مصوبه‌ی پیشنهادی برای ممنوعیت واردات آیفون شد. پیش از انتشار این نامه، رئیس انجمن واردکنندگان این بخشنامه را «پر از ابهام و تناقض» توصیف کرده و گفته بود:‌ «مانند فیلم‌های برخی کارگردانانی است که پایانی باز دارند و فقط تمام فشار این داستان را روی گردن ما انداخته‌اند.»

محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، در این مکاتبه‌ خطاب به رئیس سازمان توسعه‌ی تجارت نامه‌ای با عنوان «ضرورت رفع ابهام ممنوعیت واردات نشان تجاری اپل و شفافیت سود بازرگانی گوشی تلفن همراه هوشمند» نوشته است.

رئیس کل گمرک با اشاره به «ابهام‌های مطرح‌شده و سؤالات مکرر و متعدد خدمت‌گیرندگان و بازرگانان و مصرف‌کنندگان» درباره‌ی مصوبه‌ی ممنوعیت واردات آیفون، خواستار بررسی «اثرهای درآمدی و پیامد‌های احتمالی» این تصمیم شده است.

این‌ها سؤال‌ها و ابهام‌هایی است که رضوانی‌فر مطرح کرده است:

  • آیا واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل با‌توجه‌به اضافه‌شدن یک بند به مندرجات ذیل یادداشت فصل ۸۵، ممنوع است یا خیر؟
  • درصورتی‌كه ممنوعیت موضوع بند یادداشت مذکور به‌صورت عام نبوده، مشخص شود واردات چه مدل‌هایی از تلفن همراه با نشان تجاری ياد‌شده طبق مصوبه‌ی مزبور ممنوع است؟
  • با‌توجه‌به اینکه در بند اضافه‌شده به یادداشت‌های فصل ۸۵ ذکرشده که «درصورت لغو ممنوعیت در آینده به‌وسیله‌ی مراجع ذی‌صلاح، سود بازرگانی نشان تجاری یادشده ۹۶ درصد پیش‌بینی خواهد شد»، به‌روشنی مشخص نیست در‌حال‌حاضر و با ابلاغ این مصوبه، سود بازرگانی تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری یادشده چقدر است.

معاون وزیر اقتصاد در‌ادامه‌ی نامه‌ی خود تأکید کرده است که مشخص‌شدن سود دقیق بازرگانی برای تعیین ارزش کالای قاچاق موضوع بند «ح» ماده‌ی ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری است.

پنجمین موردی که به آن اشاره‌ شده، به ماده‌ی (۷) آیین‌نامه‌ی لزوم ثبت و اطلاع‌رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب‌و‌کار موضوع تصویب‌نامه‌ی نهم اردیبهشت هیئت‌وزیران مربوط است که بر‌اساس آن، مقررات ۱۵ روز پس از انتشار در پایگاه مرتبط با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، لازم‌الاجرا است. رئیس کل گمرک ایران با یادآوری این آیین‌نامه می‌گوید:

باتوجه‌به اینکه تصویب‌نامه مزبور حق و تکلیفی برای مردم ایجاد کرده و تاریخی برای اجرای آن در متن مصوبه قید نشده است، دستور فرمایید تاریخ دقیق اجرای تصویب‌نامه‌ی یاد‌شده را برای رعایت حقوق مکتسب موضوع ماده‌ی (۱۱) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، مشخصاً اعلام کنند.

– محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک

در روزهای گذشته، هیئت‌‌وزیران سود بازرگانی تلفن‌های همراه شرکت اپل را ۹۶ درصد تعیین کرد و خبر احتمال ممنوعیت واردات آیفون با این میزان سود جنجالی شد. بعد از انتشار این تصویب‌نامه و گمانه‌زنی درباره‌ی احتمال حذف ممنوعیت واردات آیفون در ازای این میزان سود، گمرک ایران در ابلاغیه‌ای تأیید کرد که واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری Apple ممنوع است و باردیگر بر رقم ۹۶ درصدی سود بازرگانی تأکید کرد.

حاشیه‌های این خبر بسیار و هر دو نامه دارای ابهاماتی بود؛ چراکه تاکنون واردات برند Apple به‌طور کامل ممنوع نبوده است و آیفون‌های ۱۲ و ۱۳ و مدل‌های قبل از آن به کشور وارد می‌شد. از سوی دیگر این ابهام ایجاد شد که آیا واردات آیفون به‌طور کامل به کشور ممنوع شده است؟ آیا این تعرفه‌ی ۹۶ درصدی شامل همه مدل‌های آیفون خواهد شد؟

در واکنش به این ابلاغیه‌ها، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل به «زومیت» گفت که احتمال آزادسازی واردات آیفون بسیار زیاد است؛ اما کمیسیون اصل ۹۰ تصمیم نهایی را در این مورد خواهد گرفت. دست آخر طولی نکشید که مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه‌ی تجارت به ایسنا توضیح داد که ورود مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند آیفون (۱۴ و ۱۵ و بالاتر) ممنوع است؛ اما واردات مدل‌های قبلی آیفون ممنوعیتی ندارند. تمام این گفته‌ها بر حاشیه‌های وضعیت مبهم گوشی‌های آیفون در ایران افزود.

بیشتر از یک‌ونیم سال از اعمال ممنوعیت واردات تجاری و مسافری گوشی‌های آیفون می‌گذرد و اکنون هم‌زمان با درخواست رئیس کل گمرک برای رفع ابهام درباره‌ی واردات آیفون، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل خبر داده است که از ۱۶ خرداد دیگر اجازه واردات آیفون ۱۳ داده نمی‌شود.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور  کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *