معاون سازمان فناوری اطلاعات: بعد از فیلترینگ ۱۴۰۱، فقط ۲۰۰ کسب‌وکار تسهیلات خواستند


تخفیف بزرگ تابستانه

در مرداد ۱۴۰۰ مجموع تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات حدود ۲۸۶ میلیون تراکنش بود و امروز پس از هزار روز خدمت، این رقم به بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون رسیده است. این میزان رشد یعنی بخش خصوصی توانسته از امکانات و داده‌های دولت با رعایت حریم خصوصی و امنیت، دسترسی داشته باشد و برای ارائه سرویس استفاده کند.

– محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران

منابع دیر تأمین شد، فقط ۲۰۰ کسب‌وکار کمک خواستند

در بخش دیگر این نشست حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات در پاسخ به «زومیت» درباره آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های داخلی که پس از موج فیلترینگ سال ۱۴۰۱ و میزان اجرا و دستاوردهای این‌ آیین‌نامه گفت:

در اجرای آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال فقط وزارت ارتباطات نقش ندارد بلکه ۱۱ دستگاه اجرایی وظایفی را بر عهده دارند که از جمله آن حمایت فنی بوده است. همچنین یکی از موضوعات در این مورد تسهیلات مالی که از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه باید تامین می‌شد. این منابع دیر تامین شد و فرآیند ارائه تسهیلات با تاخیر اتفاق افتاد. این روند از پارسال شروع شده و متقاضیان فقط ۲۰۰ نفر بودند که به عنوان کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از این تسهیلات بهره گرفتند. رقم این تسهیلات البته از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار متفاوت است.

او ادامه داد:‌ «پس از اتفاقات مربوط به مسدودسازی، حمایت‌های زیرساختی هم بخش دیگری از این حمایت‌ها بوده است به‌طوری که در بستر سکوهای داخلی ۵۰۰ هزار کسب‌وکار شکل گرفته است و بسیاری از کسب‌وکارهای داخلی به‌‌طور کامل فعالیت خود را به سکوهای داخلی منتقل کردند. همچنین معافیت مالیاتی هم بخش دیگری از حمایت از کسب‌وکارهای این حوزه بوده است.»

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت در پنج محور اصلی در حوزه سکوهای دیجیتال و پیام‌رسان‌های داخلی گفت: «یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که سازمان در دولت سیزدهم دنبال کرد، تنظیم‌گری و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بود. در این مدت سه سال میزان پیشرفت در تعداد کاربران پیام‌رسان ها وسکوها پنج برابر افزایش یافت و ترافیک هم پنج برابر شد. در ایتا افزایش کاربران ۱۰ برابر بود و افزایش ترافیک ۱۳ برابر بود که نشان‌دهنده اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و جوانان و کارشناسانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.»

او راه‌اندزای امکان اتصال متقابل بین پیام‌رسان‌های داخلی و ارسال پیام انبوه را از دیگر بخش‌های توسعه پیام‌رسان‌های داخلی دانست و در ادامه از تنظیم‌گری مراکز داده و خدمات ابری به بخش خصوصی و صدور مجوز برای فعالیت در حوزه خدمات ابری برای ۲۰ شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک تا ۱۲ تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برقرار است.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *