لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه ایکس الیت با اکثر بازی‌ها ناسازگار هستند


تخفیف بزرگ تابستانه

پس از ماه‌ها هیاهو، لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌ی جنجالی اسنپدراگون ایکس الیت راهی بازار شدند. کوالکام ادعا می‌کند که تراشه‌ی جدیدش سازگاری «بی‌عیب‌ونقص» با بازی‌های ویندوزی دارد؛ اما نتایج‌ بررسی‌ها چیز دیگری می‌گویند. برخی از بازی‌ها سازگاری مناسبی دارند؛ اما بسیاری از بازی‌ها به‌ خوبیِ نمونه‌‌های مجهز به تراشه‌های اینتل یا AMD اجرا نمی‌شوند.

با وجود تلاش‌های جسورانه‌ی کوالکام برای ورود به حوزه‌ی گیمینگ در لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر ویندوز آرم، به‌نظر می‌رسد هنوز زمان زیادی برای پیشرفت نرم‌افزار و درایورها نیاز است تا کوالکام بتواند پردازنده‌های لپ‌تاپی ایدئال برای گیمرها ارائه دهد.

به‌نوشته‌ی تامزهاردور، سال گذشته تعدادی از خبرنگاران موفق شدند لپ‌تاپ‌های مرجع اسنپدراگون ایکس الیت را آزمایش کند. نتایج بنچمارک‌ها از پیش آماده بود؛ اما آزمایش‌های گیمینگ محدود بودند. حتی در آن زمان، به‌نظر می‌رسید که بازی‌های محدودی برای اجرا انتخاب شده‌اند و همه‌ی بازی‌ها نمی‌توانستند نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را حفظ کنند.

خبرنگارانی که عملکرد گیمینگ اسنپدراگون ایکس الیت را بررسی کردند، در آن زمان گفتند که عملکرد گرافیکی این تراشه در حد گرافیک مجتمع Radeon 780M است.

گرافیک اسنپدراگون ایکس الیت
Qualcomm

کوالکام در همان زمان رونمایی ایکس الیت با اشاره به نتایج بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme، ادعای «بهترین عملکرد گرافیکی در کلاس خود» را مطرح کرد که ۳۶ درصد از گرافیک مجتمع Arc در پردازنده‌ی Core Ultra 7 155H اینتل بهتر است؛ هرچند اجرای روان هزاران بازی موجود روی کامپیوتر شخصی ویندوزی، نیازمند زیرساخت نرم‌افزاری بسیار گسترده‌تری است.

وب‌سایت PCWorld آزمایش‌های جدیدی را با لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت و Core Ultra 7 اینتل که در‌حال‌حاضر در‌دسترس عموم قرار دارند، انجام داد. نتایج نشان داد که ایکس الیت نه‌تنها در اجرای بسیاری از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی اصلی (مانند Premiere و After Effects) بسیار ناتوان است؛ بلکه در تمامی بازی‌هایی که این وب‌سایت آزمایش کرد، از Core Ultra 7 بسیار عقب افتاد. در برخی موارد خاص، مانند بازی Civilization VI، گرافیک مجتمع Arc اینتل تا ۳٫۵ برابر سریع‌تر از Adreno X1 کوالکام عمل می‌کرد.

گرافیک اسنپدراگون ایکس الیت مقابل 7940HS
Qualcomm

لپ‌تاپ‌های اسنپدراگون ایکس الیت ویژگی‌های مهم زیادی دارند؛ اما عملکرد گیمینگ جزو آن‌ها نیست. تامزهاردور باور دارد که گرافیک‌های مجتمع پایین‌رده‌ی AMD و اینتل گزینه‌های بهتری هستند؛ چرا‌که حداقل می‌توانند برخی از عناوین محبوب‌ را اجرا کنند؛ در‌حالی‌که لپ‌تاپ‌های ایکس الیت هنگام اجرای این بازی‌ها کرش می‌کند. ظاهراً سازگاری و عملکرد اجرای بازی‌ها روی ویندوز آرم، حتی از استیم دک ضعیف‌تر است.

فهرست رسمی بازی‌های آماده برای ویندوز آرم در‌مجموع ۱٬۲۵۹ بازی را دربر می‌گیرد که شامل تعدادی از بازی‌های مستقل و دوبعدی با نیازمندی‌های سخت‌افزاری‌ بسیار اندک است. استیم دک با استفاده از Proton Valve (ابزار سازگاری لینوکس) درحال‌حاضر می‌تواند ۱۵٬۳۹۱ بازی تأییدشده را اجرا کند.

پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو X1 به‌کار‌رفته در اسنپدراگون ایکس الیت روی کاغذ عملکرد ۴٫۶ ترافلاپس در پردازش‌های FP32 را ارائه می‌دهد. این پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع رم را با کل سیستم به‌اشتراک می‌گذارد و به‌لطف رم LPDDR5X-8448، از پهنای باند ۱۳۵ گیگابایت‌بر‌ثانیه برخوردار است.

درمقابل، استیم دک از APU سفارشی Van Gogh شرکت AMD استفاده می‌کند که روی کاغذ عملکرد ضعیف‌تر ۱٫۶ ترافلاپس و پهنای باند ۱۰۲ گیگابایت‌برثانیه دارد. با‌این‌حال، استیم دک از درایورهای AMD و معماری x86 بهره می‌برد که به شبیه‌سازی نیازی ندارد؛ البته نباید وضوح کمتر نمایشگر استیم‌دک را فراموش کرد.

باید دید کوالکام چه برنامه‌هایی برای آینده‌ی تراشه‌‌های لپ‌تاپی خود دارد. انتظار می‌رود در آینده، کوالکام پشتیبانی از درایور و نرم‌افزار برای پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس خود را بهبود ببخشد.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *