قبل از خرید کولر گازی به این نکات توجه کنید

اسپلیت‌ از حداقل دو بخش تشکیل شده‌ است. بخش اول در محیطی خارج از خانه یا روی بخش بیرونی دیوار قرار می‌گیرد و بخش دیگر داخل منزل، روی دیوار اتاق نصب می‌شود.

بخشی که در خارج از منزل قرار می‌گیرد شامل کمپرسور است و هوای سرد تولید می‌کند و بخش داخلی وظیفه‌ی دمیدن هوا را بر عهده دارد.

بخش‌های داخلی و خارجی کولر اسپلیت از طریق لوله‌هایی که از پیش به‌همین منظور در دیوار تعبیه شده‌اند به یکدیگر متصل می‌شوند. کمپرسور هوای گرم بیرون منزل را به داخل خود می‌کشد و پس از خنک‌سازی از طریق لوله به دمنده‌ی داخل اتاق می‌فرستد تا هوای سرد در خانه جریان پیدا کند. به‌علاوه، به‌دلیل قرارگیری بخش اصلی و پرسروصدای کولر یعنی کمپرسور در خارج از منزل، صدای بسیار کمی تولید می‌کند؛‌ به‌همین دلیل درمقایسه‌با مدل‌های دیگر گزینه‌ی بسیار مناسبی برای استفاده در اتاق خواب به‌حساب می‌آید.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب بهترین کولر گازی

مزایای کولر گازی شامل حوزه‌های وسیعی می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به قابلیت تنظیم دما و رطوبت هوا، قابلیت سرمایش و گرمایش، مستقل بودن دستگاه، سیستم‌های تصفیه هوا برای از بین بردن گردوغبار و ویروس و باکتری‌ و بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد. اگر تصمیمتان درمورد خرید کولر گازی قطعی است، نکات زیر می‌توانند در انتخاب کولر گازی مناسب به‌ شما کمک کنند.

بهتر است در فصول سرد سال جهت خرید کولر گازی اقدام کنید. این کار چند خوبی دارد: اول اینکه بسیاری از شرکت‌ها دستگاه‌های خنک‌کننده‌ را در ماه‌های سرد سال به حراج می‌گذارند و با تخفیف ویژه عرضه می‌کنند. دلیل دیگر این است که اگر در ماه‌های گرم سال که خرید و فروش کولر به اوج می‌رسد، اقدام به خرید کنید، این احتمال وجود دارد که نصاب‌های مجاز وقت کافی برای نصب کولر را نداشته باشند و مجبور شوید مدتی صبر کنید؛ بنابراین، در صورت امکان در ماه‌هایی خریدتان را انجام دهید که بتوانید هم از تخفیف و هم از خدمات خوبی برخوردار شوید.

انواع کولر گازی چینی با ظاهری زیبا، اما کیفیت و طول عمر پایین به‌قدری در بازار افزایش یافته است که گاهی اوقات افراد را به اشتباه می‌اندازد. باید با مطالعه‌ی خصوصیات و چگونگی کیفیت دستگاه، اقدام به خرید کرد؛ نه اینکه صرفاً با دیدن ظاهر و طراحی زیبای کولر در دام برندهای ناشناخته بازار افتاد که هیچ تضمین و گارانتی‌ای برای فروش محصولشان ندارند.

از بهترین برندهای کولر گازی خارجی می‌توان به ال‌جی و گری و سامسونگ اشاره کرد که با گارانتی معتبر وارد بازار می‌شوند، گارانتی چندساله برای کمپرسور ارائه می‌کنند که خیال مشتری را از کیفیت و دوام دستگاه راحت می‌کند. در کنار این برندهای خارجی، می‌توان به برندهای ایرانی همچون جی پلاس و پاکشوما نیز اعتماد کرد.

ظرفیت کولر گازی

متراژ اتاق یا ساختمان از عوامل مهمی است که مستقیماً در محاسبه‌ی ظرفیت خنک‌کنندگی کولر گازی مؤثر خواهد بود؛ اما عوامل دیگری همچون شرایط اقلیمی، جهت اتاق، وسایل گرما‌زا و حتی تعداد افراد را نیز باید در نظر گرفت. نوع کاربری ساختمان نیز می‌تواند تأثیر بسزایی بر ظرفیت خنک‌کنندگی کولر بگذارد؛ برای مثال، در محیط‌های اداری به‌دلیل رفت‌و‌آمد زیاد و وجود دستگاه‌های الکترونیکی مانند فکس و پرینتر و کامپیوتر ظرفیت سرمایش کمی دچار تغییر می‌شود و به‌ازای هرکدام باید حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ بی‌تی‌یو در نظر گرفته شود.

برای محاسبه‌ی ظرفیت کولر، باید ضریب BTU و مساحت اتاق براساس مترمربع را در اختیار داشته باشید و سپس طبق فرمول زیر محاسبه را انجام دهید.

ضریب BTU × مساحت اتاق (مترمربع) = ظرفیت نهایی BTU

برای انتخاب ضریب BTU باید شرایط محیط را در نظر بگیرید؛ برای مثال، به‌ازای هر مترمربع برای فضایی با شرایط معمولی و اقلیم معتدل باید حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد BTU و برای محیط‌های گرم‌تر و شلوغ‌تر باید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد BTU در نظر گرفت. در ادامه می‌توانید موارد دیگر همچون دستگاه‌های گرمازا را به آن اضافه کنید.

برای مثال فرض کنید اتاقی با متراژ ۳۰ متر مربع با شرایط معمولی دارید. اگر ضریب BTU را ۵۰۰ در نظر بگیریم، به کولری با ظرفیت حدودیِ ۱۵۰۰۰BTU نیاز خواهید داشت. جدول زیر می‌تواند تا حدی در انتخاب ظرفیت کولر مدنظرتان به‌ شما کمک کند.

منبع :زومیت

برای دیدن خبر محرمانه و فوری کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *