فیلترینگ و VPN اصلی‌ترین دغدغه مردم در حوزه فناوری؛ ۲۰ هزار کانال پروکسی در تلگرام فارسی فعال است

کاربران بیش از ۱۵۱ هزار بار کلمات رکیک نثار فیلترینگ و وضعیت اینترنت کرده‌اند

وضعیت اینترنت در یکی، دو سال اخیر بسیار کلافه‌کننده بوده است. کیفیت اینترنت به‌شدت افت کرده، سرعت آن هم شدیدا کاهش پیدا کرده و در بسیاری از روزها قطع و وصلی‌های مکرر دیوانه‌کننده بوده است. طبیعی است که کاربران وقتی دقیقه‌ها و حتی ساعت‌ها برای آپلود و دانلود صرف می‌کنند یا دقیقه‌های طولانی منتظر بالا آمدن صفحه «هوم» اینستاگرام‌شان زمان می‌گذارند، بالاخره خسته و کلافه شده و به این وضعیت اعتراض کنند.

بررسی‌هایی که لایف‌وب روی محتوای شبکه‌های اجتماعی در حوزه فناوری انجام داده نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲، ۱۱۱ هزار توهین به اینترنت یعنی کیفیت، سرعت، قطعی و اختلالات آن در توییتر گفته شده است. این ۱۱۱ هزار مورد مجموعا ۱۲ درصد از توییت‌های مربوط به حوزه فناوری را تشکیل می‌دهد که توسط ۵۱.۵ هزار کاربر منتشر شده است.

چندین و چند مرتبه تلاش هرروزه برای روشن کردن VPN برای دور زدن فیلترینگ و رسیدن به پلتفرمی که دلخواه کاربر است هم باعث شده میزان قابل توجهی محتوای توهین‌آمیز در مورد فیلترینگ در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شود. در مجموع، بیش از ۲۶ هزار کاربر ۴۰ هزار توهین به فیلترینگ در این شبکه اجتماعی مطرح و منتشر کرده‌اند.

کانال‌های پروکسی سلطان تلگرام هستند

ماجرای فیلترینگ فقط در حد نثار فحش و ناسزا باقی نمانده، کاربران هم‌چنان به دنبال راهی برای اتصال به پلتفرم‌های مورد علاقه و مورد نیازشان هستند. همین موضوع باعث شده تعداد کانال‌های ارائه‌دهنده پروکسی در تلگرام به ۲۰ هزار مورد برسد. وجود ۲۰ هزار کانال پروکسی در تلگرام «یعنی ۲.۵ درصد از کل تلگرام فارسی ارائه‌دهنده پروکسی هستند.»

این کانال‌ها معمولا ممبرهای بسیار زیادی دارند. داده‌های لایف‌وب می‌گوید «در بین کانال‌هایی که بیش از یک میلیون عضو دارند ۱۲ درصد از آن‌ها مرتبط با پروکسی هستند.» پیش از این هم گزارش‌هایی درباره پرمخاطب‌ترین کانال‌های تلگرامی ایرانی همین یافته را تایید کرده بود.

لایف‌وب برای فهم بهتر تسلط کانال‌های پروکسی بر فضای تلگرام فارسی، ۵ کانال پروکسی با بیشترین عضو را با ۵ کانال خبری که بیشترین عضو را تا پایان سال ۱۴۰۲ داشته‌اند مقایسه کرده است. در همه شاخص‌های در نظر گرفته‌شده، یعنی میانگین تعداد اعضا، میانگین بازدید هر پست و میانگین تغییرات اعضا در سال ۱۴۰۲، کانال‌های پروکسی آمار بهتری دارند.

داده‌های لایف‌وب نشان می‌دهد در ۵ کانال پروکسی با بیشترین تعداد اعضا میانگین تعداد عضو ۴.۳ میلیون عضو است، در حالی که میانگین تعداد اعضای ۵ کانال خبری دارای بیشترین عضو ۲.۶ میلیون عضو است.

میانگین بازدید هر پست در کانال‌های پروکسی ۵۹۷ هزار است و در ۵ کانال خبری که بیشترین تعداد عضو را دارند میانگین بازدید برای هر پست ۶۴ هزار مورد است. کانال‌های ارائه‌دهنده پست که بیشترین تعداد عضو را داشته‌اند در سال ۱۴۰۲ میانگین تغییرات اعضایشان بیشتر از ۶۳۷ هزار مورد بوده و این میانگین تغییرات برای کانال‌های خبری بیش از ۵۲۹ هزار مورد ثبت شده است.

منبع :زومیت

برای دیدن خبر محرمانه و فوری کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *