فرود موفقیت آمیز چانگ ای ۶ در نیمه پنهان ماه و آغاز عملیات جمع آوری نمونه‌ها


تخفیف بزرگ تابستانه

در حالی که فضاپیمای چانگی ۶ متعلق به چین توانسته در نیمه پنهان ماه به شکل موفق فرود بیاید. چینی‌ها از آغاز عملیات جمع آوری نمونه‌های خاک و سنگ قمری خبر دادند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماه نشین مربوط به ماموریت چانگ ای ۶ توانست یک فرود نرم و موفقیت آمیز را در بخش دور ماه انجام دهد. به این ترتیب جمع آوری نمونه‌های قمری نیز به زودی آغاز خواهد شد. طبق اعلامیه سازمان ملی فضایی چین این فضاپیما با موفقیت فرود نرم روی نیمه پنهان ماه داشته و اکنون در بخش جنوبی دهانه آپولو در حوضچه قطب جنوب قرار دارد. فرود موفقیت آمیز اولین گام در جهت جمع آوری نمونه‌های منحصر به فرد و ارزشمند قمری خواهد بود.

این فرودگر مجهز به یک رانشگر متغیر ۷۵۰۰ نیوتونی است که می‌تواند سرعت خود را در مدار ماه کاهش داده و فرود نرمی را داشته باشد. پیش از این قرار بود ماه نشین مورد نظر برخی اصلاحات موقعیتی سریع را در ارتفاع ۲.۵ کیلومتری از سطح ماه دریافت کند. این فضاپیما از ارتفاع تقریباً ۱۰۰ متری و با هدف اجتناب از مخاطرات احتمالی وارد فاز شناوری شده با استفاده از فناوری لیدار و دوربین‌های نوری به دنبال یافتن نقطه ورود ایمن بوده است. فرود موفقیت آمیز چانگ ای ۶ اکنون چهارمین فرود موفق چین روی ماه در بین ۴ تلاش انجام گرفته و دومین فرود بشر در نیمه پنهان ماه محسوب می‌شود.

تیم‌های ماموریت اکنون بررسی‌های اولیه مربوط به سامانه‌های ماه نشین را آغاز کرده و جمع آوری نمونه‌ها نیز به زودی شروع می‌شود. این ماه نشین از یک بیلچه برای برداشت رگولیت‌های سطحی و از یک دستگاه حفاری برای دریافت مواد زیر سطحی استفاده خواهد کرد. احتمالاً نمونه‌های جمع آوری شده می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت در مدار ماه قرار گرفته و به سمت زمین ارسال شوند. هنوز جدول زمانی و جزئیات مربوط به مراحل این ماموریت توسط مقام‌های چینی منتشر نشده است. آوردن نمونه‌ها برای تجزیه و تحلیل به زمین مراحل پیچیده‌ای خواهد داشت با این حال چانگ ای ۶ تا اینجای ماموریت توانسته دستاوردهای بزرگی را کسب کند.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :تکنا

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *