شرکت آرم از کوالکام می‌خواهد لپ‌تاپ‌های اسنپدراگون ایکس را نابود کند


تخفیف بزرگ تابستانه

آرم از کوالکام درخواست کرده است که تراشه‌های Snapdragon X و هر پردازنده‌ی مشتق‌شده از طرح‌های Nuvia را نابود و از به‌کارگیری آن‌ها خودداری کند.

کوالکام در سال ۲۰۲۱ استارتاپ نوویا را با قیمت ۱٫۴ میلیارد دلار خریداری کرد و سپس با شکایت آرم درمورد استفاده‌ از فناوری نوویا برای ساخت پردازنده‌های کامپیوتری مواجه شد.

کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون ایکس قرار است به‌زودی عرضه شوند، اما بر اساس گزارش جدید رویترز، این احتمال وجود دارد که این کامپیوترها هیچ‌گاه به‌دست مصرف‌کنندگان نرسند.

آرم و کوالکام از دو سال گذشته درحال کشمکش قانونی درباره‌ی فناوری به‌کار رفته در آخرین پردازنده‌های کوالکام هستند. آرم ادعا می‌کند کوالکام در قرارداد خود متعهد شده است که از طرح‌های نوویا استفاده نکند.

شرکت نوویا را گروهی از طراحان پردازنده‌های سری A اپل تأسیس کردند. کوالکام سپس نوویا را خرید و امیدوار بود با تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس، قدرت رقابت با پردازنده‌های مبتنی‌بر آرم اپل را داشته باشد.

نوویا پیش از خریداری شدن توسط کوالکام، قراردادی با آرم داشت تا هسته‌هایی برای پردازنده‌های سرور طراحی کند. آرم ادعا می‌کند که مجوز نوویا منقضی شده است و کوالکام نباید از تراشه‌های طراحی‌شده بر اساس هسته‌های نوویا که ابتدا برای پردازنده‌های سرور طراحی شده بودند استفاده کند.

در اواخر سال ۲۰۲۲، آنا چاپلین، مشاور عمومی کوالکام اظهار کرد: «آرم توجه ندارد که کوالکام دارای مجوز گسترده‌ای است که حق استفاده از انواع طرح‌های سفارشی پردازنده‌ها را به او می‌دهد و ما از صحت این حقوق مطمئن هستیم.»

کوالکام با تولیدکنندگان متعدد لپ‌تاپ از جمله مایکروسافت، دل و ایسوس وارد همکاری شده است تا از تراشه‌های اسنپدراگون ایکس در محصولات جدید خود استفاده کنند. این دستگاه‌ها قرار است در ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) عرضه شوند. نابود کردن همه‌ی طراحی‌های نوویا، به‌معنای توقف ساخت حداقل ۱۰ نوع لپ‌تاپ خواهد بود.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار سیاسی بدون سانسور  کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *