شاتل با دانشگاه امیرکبیر توافق‌نامه همکاری ۱۲ میلیارد تومانی در حوزه هوش مصنوعی امضا کرد

مراسم امضای توافق‌نامه همکاری بین گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات شاتل و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی در صنعت امروز برگزار شد. در این جلسه رئیس هیئت مدیره شاتل، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور داشتند و درباره اهداف و برنامه‌های همکاری میان شرکت شاتل و دانشگاه امیرکبیر در حوزه هوش مصنوعی توضیحاتی را ارائه کردند.

محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیئت مدیره شاتل، هوش مصنوعی را عاملی برای ایجاد تحولات اساسی از نظر افزایش‌ دقت عمل و سرعت انجام فرایندها در صنعت معرفی کرده و به دو هدف اصلی برای همکاری با دانشگاه امیرکبیر در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد.

«ایجاد پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه برای شناسایی و رفع نیازهای جامعه» اولین هدفی بود که شانه‌ساززاده به آن اشاره کرد و توضیح داد که این تکنولوژی می‌تواند کاربردهای مختلفی برای صنعت داشته باشد.

با ایجاد همکاری میان علم و صنعت باید از خروج نخبگان از کشور جلوگیری کنیم

هدف دوم «جلوگیری از خروج نخبگان از کشور است. می‌بینیم که بسیاری از نخبگان که سرمایه‌های انسانی کشور هستند و سال‌ها در کشور تحصیل کرده‌اند بلافاصله پس از اتمام تحصیل یا چند سال پس اژ آن، که زمان محصول دادن‌ آن‌هاست، از کشور خارج می‌شوند. میدواریم بتوانیم افراد مستعد را جذب مجموعه‌‌مان بکنیم تا خدمات خوبی ارائه کنند.»

به اعتقاد رئیس هیئت مدیره شاتل با همکاری میان صنعت و دانشگاه می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد تا این سرمایه انسانی فرصت تحصیل، پژوهش و اشتغال پیدا کند و به این ترتیب، در کشور ماندگار شود.

البته شرکت شاتل از امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه امیرکبیر اهدافی را که به نحوه فعالیت این شرکت کمک کند هم در نظر دارد. شانه‌ساززاده در همین خصوص توضیح داد:

شرکتی مثل شرکت شاتل که در سراسر ایران میلیون‌ها کاربر دارد در برخی شرایط ممکن است در یک زمان محدود هزاران تماس در مرکز تماس خود دریافت کند. پاسخ‌گویی دقیق و سریع به تمام این تماس‌ها و رفع نیاز کاربران در یک ساختار سازمانی‌ مبتنی بر نیروی انسانی ممکن نیست و حتماً برای چنین سطحی از پاسخ‌گویی باید از هوش مصنوعی استفاده کرد.

– محمدحسن شانه‌ساززاده ، رئیس هیئت مدیره شاتل

به این ترتیب، این مکانیزه کردن پاسخ‌گویی به تماس‌های برقرارشده با پشتیبانی به کمک هوش مصنوعی یکی از نیازهایی معرفی شد که شرکت شاتل برای برآورده کردن آن تصمیم به عقد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر گرفته است.

این تفاهم‌نامه همکاری در حال حاضر برای یک مدت سه‌ساله امضا شده اما به گفته حاضران در این نشست ممکن است تا مدت ۱۰ سال هم ادامه داشته باشد. محمدحسن شانه‌ساززاده درباره جزئیات این تفاهم‌نامه همکاری گفت:

مبلغ قرارداد ما با دانشگاه پلی‌تکنیک ۱۲۰ میلیارد ریال (۱۲ میلیارد تومان) است که برای مدت سه سال بسته شده است. این حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری است و به محض شروع این همکاری و تعریف پروژه‌های متعدد این سرمایه باید افزایش پیدا کند.

– محمدحسن شانه‌ساززاده ، رئیس هیئت مدیره شاتل

رئیس هیئت مدیره شاتل در ادامه درباره یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جاری این شرکت نیز توضیح داد. شانه‌ساززاده در توضیح خدماتی که شاتل ارائه می‌کند به پروژه بزرگ فیبر نوری اشاره کرد و آن را یکی از سخت‌ترین پروژه‌های در حال انجام این شرکت دانست. او در توضیح این پروژه گفت:

«با پروژه فیبر نوری سرعت دسترسی به اینترنت ۲۰۰ برابر خواهد شد. این پروژه بسیار پروژه سنگین و بزرگی است و دولت برای اجرا و تحقق آن مشوق‌هایی را در نظر گرفته و به تجهیز زیرساخت‌های آن کمک می‌کند.»

او در ادامه پروژه فیبر نوری را برای توسعه زیرساخت‌ها ضروری دانسته و پیشرفت در بخش‌های مختلف ICT را منوط به پیشرفت زیرساخت‌ها خواند: «هر ۱۰ درصد توسعه در زیرساخت‌های ICT باعث ۱٫۲ درصد توسعه در GDP کشور خواهد شد. در حال حاضر هر صنعت، مؤسسه و دانشگاهی به این زیرساخت نیاز دارد. توسعه حوزه AI، لایه‌های اپلیکیشن و… بستگی مستقیم به توسعه زیرساخت‎‌ها دارد.

ارگان‌های مختلف کشور توجه ویژه‌ای به حوزه هوش مصنوعی دارند

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز در این نشست تعامل و برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه را به‌عنوان یکی از اهداف اصلی همکاری میان شاتل و دانشگاه امیرکبیر دانست و توضیح داد: «توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از اهداف ما است و تا امروز هم دانشگاه امیرکبیر ارتباط خوبی با صنعت داشته است.»

او در زمینه هوش مصنوعی نیز به توجه ویژه‌ای از سوی نهادهای مختلف کشور اشاره کرده و گفت: «توجه ویژه‌ای به بحث هوش مصنوعی در ارگان‌های مختلف وجود دارد. ما هم در حال تدوین و نگارش سند جامع هوش مصنوعی برای شناسایی نیازهای کشور در این حوزه هستیم که به‌زودی ارائه خواهد شد.»

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همکاری با شاتل را مثبت و مهم ارزیابی کرده و توضیح داد که دانشگاه امیرکبیر با شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف دولتی همکاری می‌کند اما «اینکه قرار است این همکاری با یکی از شرکت‌های بزرگ و مطرح بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات یعنی شاتل انجام شود باعث خوشبختی است. امیدواریم این همکاری‌ها توسعه پیدا کند و باعث خیر و برکت برای مردم شود.»

موضوع هوشمندسازی در دانشگاه امیرکبیر با جدیت دنبال می‌شود

محمدجواد عامری، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز در این نشست بر لزوم همکاری و پیوند میان دانشگاه و صنعت تأکید کرد. به گفته او، توافق‌نامه همکاری میان شرکت شاتل و دانشگاه امیرکبیر از جنس همین پیوند میان علم و صنعت است.

بر اساس این توافق‌نامه همکاری میان شاتل و دانشگاه امیرکبیر قرار است چند بخش داشته باشد. معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر به یکی از این بخش‌ها اشاره کرد و گفت: «ایجاد پژوهشکده مشترک هوش مصنوعی داخل دانشگاه یکی از اهداف این تفاهم‌نامه است، با این رویکرد که در پروژه‌های هوش مصنوعی شرکت شاتل مشارکت و همکاری کنیم.»

به گفته عامری، ایجاد فرصت کارآموزی، کارورزی، حمایت از دانشجویان، اینترن‌شیپ‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان و… از دیگر اهداف دانشگاه امیرکبیر در عقد این توافق‌نامه با شرکت شاتل بوده است.

او در ادامه نیز توضیح داد که موضوع هوشمندسازی یکی از جدی‌ترین موضوعاتی است که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به‌عنوان جامع‌ترین دانشگاه صنعتی کشور، دنبال می‌شود و سپس، اضافه کرد:

«بحث هوشمندسازی در دانشگاه ما فقط منحصر به دانشگاه کامپیوتر نیست. دانشکده‌های مکانیک، صنایع، کشاورزی و… نیز پروژه‌هایی در این حوزه تعریف‌ کرده و اساتید را در این پروژه‌ها درگیر کرده‌‌اند؛ چون اعتقاد داریم دانشگاه باید در جریان مسائل و دغدغه‌های صنعتی قرار بگیرد و در صنعت کشور مشارکت داشته باشد.»

منبع :زومیت

برای دیدن خبر محرمانه و فوری کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *