زارع‌پور: در حال مذاکره با کشورهای همسو برای همکاری در ساخت منظومه ماهواره‌ای هستیم


تخفیف بزرگ تابستانه

بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ امروز، نهم تیر ۱۴۰۳، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. عیسی‌زارع‌پور، وزیر ارتباطات، پس از بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران از برگزاری الکامپ در جو انتخاباتی کشور تقدیر کرد و گفت:

«این که یک روز بعد از برگزاری انتخابات نمایشگاه برگزار شد و در شرایط کنونی کشور برگزاری آن به تأخیر نیفتاد جای تقدیر و تشکر دارد. هم به لحاظ کمی تعداد غرفه‌ها بیشتر شده و هم به لحاظ کیفی کارهای خوبی در این دوره انجام شده است.»

وضعیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش خبرنگار زومیت درباره وضعیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور و احتمال ارائه آن به کاربران اعلام کرد: «برای اینترنت ماهواره‌ای از کمیسیون تنظیم مقررات جهانی RRB پیگیری کردیم و مقرر شد که استارلینک یا هر شرکت ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای دیگری که مایل به فعالیت در ایران باشند باید مجوز سازمان تنظیم مقررات را دریافت کند.»

او همچنین توضیح داد که آمادگی برای همکاری با شرکت‌های ارائه‌دهنده این فناوری وجود دارد و افزود: «الان ما کاملاً آماده‌ همکاری هستیم و لندینگ رایت (قواعد سرزمینی) کشور را برای استارلینک، وان‌وب و سایر شرکت‌ها ارسال کرده‌ایم و کار با این شرکت‌ها در حال انجام است. یاه‌کلیک در حال حاضر لندینگ رایت را امضا کرده و فرایند صدور مجوز آن در حال انجام است که انشاءالله اینترنت ماهواره‌ای هم در کشور ارائه شود.»

زارع‌پور درباره امکان همکاری اپراتورهای داخلی با شرکت‌های خارجی برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به «همکاری اپراتورها با کشورهای همسو» اشاره کرده و توضیح داد:

اپراتورهای داخلی برای داشتن منظومه اینترنت ماهواره‌ای باید با بقیه کشورها همراهی و همکاری کنند و ما در حال مذاکره با کشورهای همسو هستیم تا در ساخت منظومه ماهواره‌ای همکاری کنیم. البته در داخل کشور مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت یک منظومه از ماهواره‌های مخابراتی تشکیل شده و سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ فضایی کشور با بخش خصوصی را بستیم و امیدواریم که امسال اولین ماهواره از منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی را، که حاوی 16 الی 20 ماهواره مخابراتی با کاربرد اینترنت اشیا است، پرتاب کنیم.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

۹۹٫۳ استعلامات برخط در زمان انتخابات بدون مشکل انجام شد

وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه اینترنت کشور در انجام فرایندهای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته نیز گفت: «اتفاق خوبی که در دو دوره انتخابات مجلس و انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز رخ داد این بود که با مدرکی غیر از شناسنامه هم رأی بدهند. لازمه این اتفاق این بود که زیرساخت‌های ارتباطی کشور بتواند استعلام‌های برخط را مدیریت کند و پاسخ بدهد. دیروز تمام ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی که داشتیم برای استعلام برخط متصل بودند و تا دورترین نقاط روستایی و صعب‌العبور که صندوق رأی رفته بود پوشش ارتباطی در کشور وجود داشت.»

به گفته او، ۹۷ درصد از این استعلامات از طریق APN انجام شد؛ یعنی در ۹۷ درصد این موارد یا پوشش 4G یا 4.5G وجود داشته است. وزیر ارتباطات می‌گوید در زمان برگزاری انتخابات شبکه پایدار بوده، قطعی‌ها کمتر از یک درصد بوده و ۹۹٫۳ درصد استعلام‌های برخط بدون مشکل انجام شد.

زارع‌پور از تلاش‌هایی برای ایجاد اخلال در زمان رأی‌گیری خبر داد و گفت: «قریب ۲۰ مورد تلاش سهوی و عمدی برای قطع خطوط فیبر نوری داشتیم و ۹ مورد قطعی هم داشتیم که بلافاصله این موارد را شناسایی و خنثی کردیم. نتیجه این شد که بیش از ۹۹٫۳ درصد از استعلامات در زمان برگزاری انتخابات به‌صورت برخط و بدون مشکل انجام شد.»

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره این که به وزارتخانه مطبوعه‌اش در طول سه سالی که دولت سیزدهم بر سر کار بود چه نمره‌ای می‌دهد، گفت:

در همه لایه‌های شبکه به اندازه ۳۰ سال قبل از این توسعه ایجاد کردیم

«مردم باید به ما نمره بدهند. ما حوزه‌های کاری مختلفی داریم مثل دولت هوشمند، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، اقتصاد دیجیتال، حوزه فضایی و… مثل یک کارنامه است که باید نمره‌های مختلفی به آن داد. در بحث توسعه زیرساخت‌های ارتباطی یکی از مسائل ما این بود که زیرساخت‌ها متناسب با نیاز کشور توسعه پیدا نکرده بود. اتفاق خوبی که در این دوره افتاد این بود که ما در همه لایه‌های شبکه به اندازه ۳۰ سال قبل از این توسعه ایجاد کردیم.»

او در ادامه اضافه کرد: «من به‌عنوان وزیر ارتباطات در لایه توسعه زیرساخت‌ها کارهای بزرگی را شروع کردم. در زیرساخت‌های لایه دسترسی هم پروژه فیبر نوری را آغاز کردیم که الان در نیمه راه هستیم و قریب ۴۰ درصد شهرهای کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در اینترنت نسل پنجم امروز سایت نسل ۵.۵ را دیدیم. در دوره گذشته نسل ۵ هم مثل همین ۵.۵ نمایشی بود و استفاده نداشت اما الان در بسیاری از مناطق تهران تحت پوشش نسل پنجم است و بیش از دو هزار سایت نسل پنجم راه‌اندازی کردیم، در ابتدای دولت تعداد این سایت‌ها ۱۰ عدد بود.»

زارع‌پور رساندن پوشش اینترنت روستاها به ۹۸ درصد را نیز به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات وزار ارتباطات در دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت:

در زمان ابتدای کار ما اعلام شد که در دوره قبل ۹۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل هستند اما بررسی ما نشان داد میزان این اتصال ۸۰ درصد است. الان با راه‌اندازی و اتصال هشت هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به لحاظ تعداد به پوشش بالای ۹۰ درصد رسیده‌ایم و به لحاظ جمعیت هم بیش از ۹۸٫۵ درصد اتصال و پوشش‌دهی ایجاد کرده‌ایم.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

دولت هوشمند دستاورد دولت سیزدهم است، نه دولت قبل

او هم‌چنین به توسعه دولت هوشمند در دوران دولت سیزدهم اشاره کرده و توضیح داد: «این دولت هوشمندی که الان هست در دولت گذشته اصلاً نبود. صحبتی که بعضی از آقایان دولت گذشته مطرح می‌کنند که دولت هوشمند را ۷۰ درصدی تحویل داده‌اند اما به حافظه تاریخی‌تان رجوع کنید یا از خودشان سؤال کنید که هر خدمت از چه زمانی ارائه شده است؟ همه این خدمت‌ها جدید هستند و تجمیع این خدمات در دولت هوشمند در اردیبهشت ۱۴۰۱ اتفاق افتاد یعنی در زمان این دولت، پیش از این اصلاً پنجره خدماتی وجود نداشت. در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از خدمات دولت به شکل الکترونیکی و از طریق پنجره واحد ارائه می‌شود.»

وزیر ارتباطات به سامانه خودنویس (سامانه ثبت قراردادهای ملکی)، به‌عنوان یکی از اقدامات در راستای تحقق دولت هوشمند اشاره کرد و از اضافه شدن امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش به این سامانه خبر داد: «این خبر خوب را هم به مردم بدهید که غیر از قرارداد اجاره که بین موجر و مستأجر در سامانه خودنویس ثبت می‌شد سه روز است که امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش ملک نیز در سامانه خودنویس قابل ثبت و انجام است.»

او در ادامه از بخش خصوصی درخواست کرد که عمل به برنامه هفتم توسعه در حوزه ارتباطات مطالبه اصلی‌اش از دولت آینده باشد:

به نظر من مطالبه بخش خصوصی از دولت آینده باید این باشد که قانون برنامه هفتم توسعه را در بخش ارتباطات اجرا کند چون برای اولین بار در تاریخ کشور یک فصل به حوزه ارتباطات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال اختصاص پیدا کرده است که اگر دولت همین موارد را هم اجرا کند یک انقلاب در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رخ خواهد داد.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

اپراتورها در مسیر بهبود و انجام تعهدات هستند

پس از افزایش تعرفه‌ بسته‌های اینترنتی وزارت ارتباطات سامانه‌ نت‌سنج پلاس را راه‌اندازی کرد تا سه شاخصه مهم در مورد دو اپراتور همراه اول و ایرانسل را بررسی کند. سرعت، تعداد سایت‌های نسل پنجم و میزان پوشش نسل چهارم سه موردی هستند که وضعیتشان در این سامانه نمایش داده می‌شود تا مشخص شود که آیا اپراتورها پس از بالا بردن تعرفه‌ها سرعت و کیفیت خدمات خود را بالا برده‌اند یا نه.

عیسی زارع‌پور در توضیح وضعیت ارائه خدمات اپراتورها پس از اعمال تعرفه‌های جدید این طور توضیح داد:

براساس آمارهای سامانه نت‌سنج پلاس، سرعت اینترنت اپراتورها حدوداً ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این مسیر را دنبال خواهیم کرد که قول بعدی اپراتورها که افزایش ۵۰ درصدی سرعت تا پایان سال است محقق شود و این عقب‌ماندگی ۱۰ درصدی تا پایان خرداد هم انشاءالله جبران می‌شود.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گفته او، سرعت اینترنت همراه اول ۱۱٫۵ مگابیت بر ثانیه بوده که الان به حدود ۱۳٫۵ رسیده و به لحاظ پوشش جمعیتی هم پوشش ۹۱ درصدی داشته که الان ۹۲ درصد شده است. تعداد سایت‌های نسل پنج هم از حدود ۲۰۰ سایت در نیمه دوم آذر ۱۴۰۲ به تقریباً ۹۵۰ سایت رسیده است. سرعت اینترنت ایرانسل هم از ۱۱ مگابیت بر ثانیه به ۱۲٫۶ رسیده و پوشش نسل چهارم از ۹۰ به ۹۲٫۵ درصد رسیده است. همچنین، تعداد سایت‌های نسل پنج هم در این مدت از ۷۰۰ سایت به حدود ۹۰۰ سایت افزایش داشته است.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *