رژه هم‌راستا شدن سیارات در آسمان پیش از طلوع خورشید


تخفیف بزرگ تابستانه

عکاسی نجومی حرفه‌ای، موفق به ثبت تصویری کم‌نظیر از هم‌راستا شدن (مقارنه) شش سیاره از منظومه شمسی ما در آسمان پیش از طلوع خورشید شده است. مقارنه سیاره‌ای پدیده‌ای است که در آن، از دید ناظر زمینی، دو یا چند سیاره به هم نزدیک به نظر می‌رسند. البته این نزدیکی ظاهری است و در واقع، سیارات همچنان از هم بسیار دور هستند.

این تصویر که در بامداد اول ژوئن از تپه‌های مندیپ در انگلستان ثبت شده، عطارد، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون را در یک راستا نشان می‌دهد. مریخ و زحل به طور واضح در نزدیکی هلال ماه قابل مشاهده هستند. موقعیت دیگر سیارات که برای دیدن با چشم غیرمسلح بسیار دورند، با استفاده از تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی ترکیبی آشکار شده است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم آژانس فناوری تکنا نیوز، جاش دوری عکاس نجومی که این تصویر را ثبت کرده است، در توضیح این رویداد گفت: “تصمیم گرفتم در ساعت اولیه‌ی بامداد از قله کروکس بالا بروم. با گذشت زمان، شاهد تجربه‌ای به یاد ماندنی شدم. دیدن طلوع سیاره پشت سر سیاره دیگر و ثبت آن‌ها در تصاویر، حس درستی از موقعیت ما در منظومه شمسی و عظمت جهان هستی را به تصویر کشید.”

رژه هم‌راستا شدن سیارات در آسمان پیش از طلوع خورشید

این مقارنه‌ها رویدادهای نسبتاً رایجی به شمار می‌روند، اما با افزایش تعداد سیارات درگیر در این پدیده، احتمال وقوع آن کاهش می‌یابد. برای مثال، سه سیاره داخلی منظومه شمسی – عطارد، زهره و زمین – هر ۳۹.۶ سال یک بار در محدوده‌ی ۳.۶ درجه‌ای در آسمان هم‌راستا می‌شوند. با این حال، هم‌راستا شدن همه‌ی هشت سیاره منظومه شمسی در چنین فاصله‌ی نزدیکی، رویدادی است که هر ۳۹۶ میلیارد سال یک بار رخ می‌دهد. چنین رویدادی تاکنون هرگز اتفاق نیفتاده و با توجه به سرنوشت احتمالی تبدیل خورشید به یک غول سرخ در آینده‌ای دور، به وقوع نخواهد پیوست (خورشید در این فرآیند، سیارات عطارد، زهره و به احتمال زیاد زمین را در خود خواهد بلعید)

علاقه‌مندان به مشاهده‌ی رویدادهای نجومی می‌توانند از ابزارهای آنلاین تخصصی مانند Time and Date و Stellarium برای یافتن تاریخ و زمان وقوع پدیده‌های نجومی بر اساس موقعیت جغرافیایی خود استفاده کنند.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :تکنا

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *