دستورالعمل فروش اینترنتی نان ابلاغ شد؛ نانوایی‌ها باید به سیستم نوبت‌دهی مجهز شوند

موضوع عرضه اینترنتی نان از طریق پلتفرم‌های آنلاین از مدتی پیش با حاشیه‌هایی همراه بوده است. مرکز توسعه تجارت دو هفته قبل از نگارش شیوه‌نامه فروش اینترنتی نان خبر داده و اعلام کرده بود که این شیوه‌نامه در مرحله تصویب و ابلاغ قرار دارد.

بیشتر بخوانید

حالا این شیوه‌نامه تصویب شده و اتاق اصناف در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که دستورالعمل فروش اینترنتی نان را به واحدهای صنفی ابلاغ کرده است. این دستورالعمل با هدف ساماندهی فروش نان به‌صورت غیرحضوری و آنلاین از طریق سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی و فروش تلفنی تدوین شده است.

اتاق اصناف همچنین اعلام کرده است که دستورالعمل فروش اینترنتی نان، تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار بوده که در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شده است. ماده‌ها و بندهای مختلف این شیوه‌نامه تا سه ماه به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و پس از آن به‌صورت قطعی لازم‌الاجرا خواهد بود.

در این مصوبه ابتدا پلتفرم فروش آنلاین نان تعریف شده است: «منظور از سکوی فروش غیرحضوری نان، بنگاه اقتصادی دارای مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح است که بستر مناسبت برای نمایش واحدهای تولید نان و محصولات عرضه‌شده توسط آن‌ها، ثبت سفارش خرید، بسته‌بندی، پیگیری سفارش و تحویل نان به مشتریان را فراهم می‌کند.»

در این دستورالعمل، که در ۱۱ ماده تدوین و تصویب شده است، سکوها موظف شده‌اند که شماره پایانه نانوا، نرخ نان، نوع نان، وزن چانه یا نان و نرخ و حجم انواع کالا و خدمات جانبی و اطلاعات کامل صورتحساب الکترونیکی و اطلاعات مرتبط با حمل، تحویل کالا و بازخورد مشتریان در مورد تجربه خرید نسبت به نانوایی‌های ثبت‌شده روی پلتفرم خود را فراهم کنند.

قیمت و وزن نان چطور تعیین می‌شود؟

در ماده ۳ این شیوه‌نامه آمده است که قیمت و وزن نان عرضه‌شده توسط نانوایی‌های یارانه‌ای به دو شیوه می‌تواند تعیین شود:

  • مطابق نرخ‌نامه مصوب: یعنی نانوایی‌های لیست‌شده روی پلتفرم‌ها باید نرخ‌نامه مصوب اعمال‌شده در سامانه هوشمندسازی را در مورد وزن (چانه/نان) و قیمت آن رعایت کنند.
  • به‌صورت رقابتی: در این شیوه نانوایی‌های لیست‌شده روی پلتفرم‌ها مجاز به تعیین نرخ اقلام نان، خمیر و آرد در بازه قیمتی مقررشده به‌صورت رقابتی هستند.
  • در ماده ۴ نیز به هزینه‌هایی مانند افزودنی‌های نان، خدمات فروش اینترنتی، بسته‌بندی و حمل‌ونقل اشاره شده که باید به‌صورت توافقی بین سکو و نانوا تعیین شود. در این ماده آمده است:

    «نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس و انواع سبزیجات) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بسته‌بندی و هزینه حمل و تحویل نان، می‌تواند به‌صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید به‌صورت شفاف و تفکیک‌شده در صورتحساب الکترونیکی فروش درج شود.»

    البته در تبصره این ماده توضیح داده شده است که سقف نرخ انواع افزودنی‌ها و خدمات سکو (بسته‌بندی، حمل‌ونقل و غیره) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تأیید کمیسیون نظارت شهرستان‌ها تعیین می‌شود.

    منبع :زومیت

    برای دیدن خبر محرمانه و فوری کلیک کنید

    به اشتراک بگذارید

    دیدگاه ارسال کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *