درست طبق پیش‌بینی‌ها و هشدارها؛ موبایل موسوی کلاهبرداری کوروش‌کمپانی را تکرار کرد


تخفیف بزرگ تابستانه

سناریوی کلاهبرداری موبایل موسوی همانی است که کوروش کمپانی نوشته بود؛ وعده فروش گوشی آیفون ۱۳ زیر قیمت، حضور سلبریتی‌ها در ویدئوهای تبلیغاتی، پیش‌فروش به مردم و کلاهبرداری. کمتر از پنج ماه بعد از اولین هشدارها درباره شباهت فعالیت فروشگاه موبایل موسوی در آمل و بستن قرارداد با باشگاه استقلال، کار کلاهبرداری ۳۰۰ میلیارد تومانی به بازداشت مدیر این شرکت و پیگیری شکایت ۲۰۰ نفر از مالباختگان کشیده است.

زنگ خطر درباره شکل فعالیت موبایل موسوی یا فروشگاه استقلال آمل از بهمن ۱۴۰۲ به صدا درآمد و حالا پس از گذشت کمتر از نیم سال از نخستین هشدارها، مدیر و موسس موبایل موسوی آمل دستگیر شده است. عصر روز ۱۶ خرداد، حسن مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی مازندران گفت که طبق تحقیقات پلیسی، متهم از مردم در سراسر کشور کلاهبرداری کرده است و یک روز بعد هم عباس پوریانی، رییس کل دادگستری مازندران اتهام مالک موبایل موسوی را «اخلال در نظام اقتصادی از طریق وصول وجه به میزان حدود سه هزار میلیارد ریال» عنوان کرد.

طبق توضیحات او تبلیغات گسترده این فروشگاه برای فروش گوشی‌های هوشمند زیر قیمت بازار و شکایات متعدد مردمی باعث شد موضوع در دستور کار ویژه دادستانی شهرستان آمل قرار بگیرد.

با توجه به شکایات متعدد مردم از مالک این فروشگاه، ضمن تشکیل پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آمل، از طریق شهرداری نسبت به محدودسازی تبلیغات شهری فروشگاه مذکور و از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیک به قید فوریت نسبت به بررسی مجدد و ابطال نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه اقدام شد.

– عباس پوریانی، رییس کل دادگستری مازندران

از این گفته‌ها پیداست که تشکیل پرونده قضایی موبایل استقلال آمل مربوط به زمستان پارسال است. توجهات به این فروشگاه وقتی جلب شد که زمان زیادی از جنجال کوروش‌کمپانی نمی‌گذشت؛ این شرکت هم با پیش‌فروش آیفون‌های ۲۰ میلیون تومانی جیب مردم را خالی کرده بود.

با شنیده شدن زمزمه‌ها درباره شباهت فعالیت این دو و احتمال وقوع تخلف، در اواخر بهمن ۱۴۰۲ انجمن واردکنندگان موبایل به باشگاه استقلال هشدار داد: «از آنجا که طبق گزارش‌های واصله اسپانسر باشگاه استقلال در شهرستان آمل (جناب آقای موسوی) همین رویه پیش‌فروش گوشی و فروش گوشی زیر قیمت بازار را در دستور کار خود قرار داده‌اند، بر خود لازم دانسته مراتب را به‌منظور پیشگیری از اتفاق مشابه پرونده کوروش کمپانی به باشگاه استقلال اعلام نموده و از ورود لطمه به اعتبار آن باشگاه مردمی جلوگیری نماییم.»

طولی نکشید که در نیمه اسفند ۱۴۰۲ خبر تعلیق اینماد اسپانسر استقلال به گوش همه رسید و با این اتفاق فروش آنلاین کالا برای شرکت موبایل موسوی عملاً غیرممکن شد. یک روز بعد از این بود که عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در نشست خبری دومین کنگره موبایل ایران گفت:‌ «موبایل موسوی حتی یک موبایل هم به کشور وارد نکرده‌ است و مثل کوروش‌کمپانی همه موبایل‌ها را از فروشندگان داخلی می‌خرد.»

او گفت که قوه قضاییه پیگیر این ماجراست و درباره دلایل فسخ‌نشدن قرارداد استقلال با این شرکت توضیح داد: «باشگاه استقلال ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه قرارداد را از این شرکت گرفته و می‌گوید فسخ قرارداد بار حقوقی دارد.»

در نهایت ۲۳ اسفند رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از احضار مدیرعامل شرکت موبایل موسوی برای «تذکر درباره موارد مربوطه» خبر داد.

اکنون متهم اصلی بازداشت شده و باقی متهمان هم به دستگاه قضایی احضار شده‌اند و طبق گفته‌ی رییس کل دادگستری مازندران دستور شناسایی و توقیف اموال متهمان صادر شده و همگی ممنوع‌الخروج شده‌اند. «مکاتبات لازم با بانک مرکزی و سایر موسسات مالی و قرض الحسنه جهت بررسی حساب‌های داخلی و خارجی نامبرده و همسر وی انجام شده است.»

تاکنون حدود ۲۰۰ نفر، شکایت خود را در دادسرای آمل نسبت به متهم مطرح کردند که با دستور و پیگیری ویژه دادستان شهرستان آمل و ارجاع به پلیس فتا، حدود ۴۰ فقره منجر به بازگرداندن وجه شده است.

– عباس پوریانی، رییس کل دادگستری مازندران

کوروش کمپانی هم مدعی بود که با حذف واسطه‌ها، گوشی‌های آیفون را به قیمت بسیار ارزان‌تر از نرخ واقعی می‌فروشد و کمتر از دو ماه به دست مشتری می‌رساند اما مشتری‌ها دست خالی ماندند و سرانجام در اوایل بهمن پارسال، کوروش کمپانی پلمب شد. اواخر همان ماه سخنگوی وقت قوه قضاییه در نشستی خبری گفت که مدیرعامل کوروش کمپانی ۵ ماه قبل از کشور خارج شده است اما رسیدگی به این پرونده از سوی وزارت اطلاعات از آبان شروع شده بود.

خبر کلاهبرداری کوروش کمپانی، جهانی شد و اکنون با تکرار این سناریو در موبایل استقلال آمل، مردم بار دیگر از یک سوراخ گزیده شده‌اند. بعد از رو شدن دست کوروش کمپانی یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که این گوشه کوچکی از فساد بزرگ پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون است و مقصر کسانی هستند که واردات آیفون را ممنوع کرده‌اند.

دراین‌باره بیشتر بخوانید


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور  کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *