خرید خط تولید آنژیوکت از کره اشتباه بود

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه تجهیزات پزشکی مثل صنعت دارو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و محصولات و کالاهای پزشکی را می‌توان تحت عنوان کالاهای استراتژیک تلقی کرد. زیرا، با جان و سلامت مردم و بیماران در ارتباط است و از همین رو؛ نمی‌توان نسبت به کیفیت کالاهای سلامت محور بی اعتنا بود.

در این بین، بعضاً شاهد اقداماتی در بازار تجهیزات پزشکی کشور هستیم که نه تنها سودمند نیست؛ بلکه بعضاً با آسیب‌هایی برای حوزه تجهیزات پزشکی همراه شده است.

شرکت آواپزشک که تحت مجموعه هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران فعالیت می‌کند، از سال‌ها پیش در حوزه تولید سرنگ و سر سوزن و…، فعالیت خود را آغاز کرد و به دنبال آن، برای تولید برخی دیگر از کالاهای پزشکی که همزمان در بخش خصوصی تولید می‌شد، اقدام کرد. به طوری که این موضوع موجب گلایه سرنگ سازان داخلی شد.

خدایار عینی دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سر سوزن، در گفت‌وگو با خبرنگار از دخالت بخش دولتی در تولید سرنگ انتقاد کرد و گفت: وقتی تولید سرنگ در کشور ۳ برابر نیاز داخلی است، چه دلیلی دارد که بخش دولتی به این حوزه ورود کند؛ جز اینکه می‌خواهد به بخش خصوصی ضربه بزند.

به دنبال تولید سرنگ و سر سوزن در شرکت آواپزشک، موضوع راه اندازی خط تولید آنژیوکت در این شرکت مطرح شد.

آنژیوکت، یک کالای اساسی و مورد نیاز بخش سلامت است که ما همچنان وارد کننده این محصول هستیم. اما، چند سال پیش شرکت آواپزشک تصمیم گرفت با خریداری خط تولید آنژیوکت از کره جنوبی، نسبت به تولید این محصول در داخل کشور اقدام کند.

مرتضی مسلمی، از ۱۳۷۴ که هنوز شرکت آواپزشک فعالیت خود را آغاز نکرده بود، وارد شرکت می‌شود.

مسئول فنی اسبق شرکت آواپزشک، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به روایت آن روزها پرداخت و گفت: وقتی آواپزشک، هنوز یک زمین و مقداری تجهیزات پزشکی خریداری شده از کانادا بود، من به دعوت برخی دوستان وارد این شرکت شدم.

وی افزود: پروانه تأسیس آواپزشک ابتدا برای زنجان صادر شده بود که آن زمان تشکیلات هیأت امنای صرفه جویی زیر نظر عباس شیبانی بود و نماینده آشتیان در مجلس، پروانه تأسیس شرکت آواپزشک را برای آشتیان تغییر داد و قرار شد این شرکت در منطقه آشتیان تأسیس شود.

مسلمی ادامه داد: اواخر سال ۱۳۷۳، یک سری ماشین آلات دست دوم از کانادا برای شرکت آواپزشک خریداری شده بود که برای راه اندازی خط تولید سر سوزن بود.

وی افزود: در نهایت، کانادایی‌ها که همراه ماشین آلات و تجهیزات خط تولید سر سوزن به ایران آمده بودند، بعد از یک ماه رفتند و ما خودمان برای راه اندازی خط تولید سر سوزن دست به کار شدیم.

مسلمی تاکید کرد: خط تولید راه اندازی شد و ما سالانه ۷۰ میلیون سر سوزن تولید می‌کردیم که مقرون به صرفه نبود. زیرا، نیاز داخل بیش از این بود و اساساً صرفه اقتصادی هم برای شرکت نداشت.

وی در ادامه به خرید خط تولید سر سوزن از کره جنوبی اشاره کرد و گفت: سال ۸۰ بود که خط تولید سر سوزن راه اندازی شد و محصول شرکت وارد بازار شد. البته خریدار محصول ما شرکت‌های سرنگ سازی بودند و از محصول آواپزشک هم خیلی خوب استقبال کردند و در نهایت تا سال ۸۷ بود که به من گفتند در دفتر مرکزی شرکت در تهران مشغول به کار باشم.

مسلمی افزود: در کمتر از یک سال بعد از رفتن بنده از شرکت آواپزشک و حضور در دفتر تهران، شرکت در تولید دچار مشکل شد و سازمان ملی استاندارد هم متوجه موضوع شده بود. به همین دلیل، این بار بنده تحت عنوان معاون کنترل کیفیت به شرکت برگشتم.

وی به ماجرای خرید خط تولید آنژیوکت در شرکت آواپزشک اشاره کرد و گفت: شرکت آواپزشک در برخی خرید خط تولید آنژیوکت از کره جنوبی دچار اشتباه شد و به همین دلیل بود که محصول شرکت تا الان وارد بازار کشور نشده است.

مسلمی در توضیح بیشتر این موضوع که شرکت آواپزشک در خرید خط تولید آنژیوکت از کره جنوبی اشتباه کرده بود، افزود: محصولی که قرار بود تولید شود، از نظر بنده که مسئول فنی بودم، مورد تأیید نبود و همان زمان موضوع را به سازمان ملی استاندارد اعلام کردم و خط تولید آنژیوکت پلمب شد.

وی گفت: من در سال ۹۷ از آواپزشک بیرون آمدم و دیگر نمی دانم چه بر سر خط تولید آنژیوکت آمده که هنوز هم محصول آن بیرون نیامده است. اما، آنچه مسلم است، همه می‌دانند که آلمان در تولید آنژیوکت حرف اول را در دنیا می‌زند و بعد از آن، کشور هند در رتبه دوم قرار دارد. چرا نخواستند از این دو کشور خط تولید آنژیوکت را وارد کنند.

سوالاتی که پاسخ می‌خواهند

شاید مهم‌ترین سوال از مدیران مربوطه این باشد که چرا این خرید انجام شده اما هنوز به سرانجام نرسیده است. در حالی که پرداخت هزینه‌های خرید این خط تولید، قطعاً از محل بیت المال است و نمی‌بایست بی اعتنا بود.

موضوع بعد، نظارتی است که بر روند صدور مجوز و واردات این قبیل کالاها باید وجود داشته باشد. آیا اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، در جریان بوده و اگر بوده، چگونه است که تاکنون راه اندازی نشده است.

فروشنده خط تولید آنژیوکت در کره چه شرکت یا فردی است که بعد از گذشت ۱۰ سال و دریافت کامل مبلغ فروش، اقدامی نمی‌کند.

تعجب است، مسئول فنی وقت، دست رد بر ورود این خط ابهام دار نداشته ولی مدیر کنترل کیفیت اشکالات خط را گزارش داده و سازمان ملی استاندارد هم پذیرفته بود، چرا تاکنون هیچ توضیح قانع کننده‌ای برای هزینه کرد خط تولید آنژیوکت از سوی مدیران مربوطه بازگو نشده است.

هرچند وضعیت واردات و تولید تیوپ لوله‌های خونگیری خلا’ در شرکت آواپزشک نیز شرایط بهتری از دیگر محصولات ندارد و لازم است در این مورد هم شفاف سازی شود.

نکته آخر؛ مقام معظم رهبری، مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشور را دولتی بودن عنوان کرده اند و به این موضوع تاکید کرده اند که بنگاه‌های دولتی و شبه دولتی نباید با بنگاه‌های خصوصی رقابت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
کلید نقره ای یک سایت خبری با هدف تبلیغ در سایت و اخبار آنلاین و بروز ایران و جهان شکل گرفت.در این سایت اخبار ها با دسته بندی های ورزشی،فناوری،فرهنگی،اخبارسیاسی،جهان،حوادث،اقتصادی،اجتماعی وجود دارد.کلید نقره ای در قسمت تبلیغات خدمات مختلفی رو ارائه میده.ریپورتاژ آگهی و بک لینک و تبلیغات بنری در سایت موجود است.
برای دیدن اخبار همین الان اینجا کلیک کنید

به اشتراک بگذارید
محمدمهدی شکوهی
محمدمهدی شکوهی
مقالات: 20002