جلیلی: جاده اینترنت همیشه باید باز باشد اما شاید روزی هم بگویند آهسته حرکت کنید


تخفیف بزرگ تابستانه

«جاده‌ی اینترنت همیشه باید باز باشد اما روزی هم شاید برف بیاید و بگویند آهسته حرکت کنید.» این چکیده‌ی نگاه سعید جلیلی، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره‌ی اینترنت است. او صبح امروز (دوشنبه، ۱۱ تیر) در سومین روز برگزاری الکامپ ۲۷، این جمله را در جلسه‌ای با فعالان اقتصاد دیجیتال مطرح کرد؛ جلسه‌ای که درش به روی خبرنگاران بسته بود.

یک روز پس از دعوت عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات از نامزدهای ریاست جمهوری برای حضور در مهم‌ترین رویداد فناوری کشور، سعید جلیلی به نمایشگاه الکامپ آمد؛ اما حضور او فقط به برگزاری جلسه‌ای با فعالان اقتصاد دیجیتال انجامید و نگذاشتند خبرنگاران در سالن برگزاری نشست بمانند و سؤال بپرسند.

طبق گزارشی که ایرنا از این نشست منتشر کرده، جلیلی به‌عنوان نامزد راه‌یافته به مرحله‌ی دوم چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری این وعده‌ را درباره‌ی وضعیت اینترنت در دولت احتمالی خود مطرح کرده است:

در طول چهار سال ریاست جمهوری سرعت اینترنت موبایل باید ۱۰ برابر و اینترنت ثابت ۵۰ برابر افزایش یابد. این میزان حداقل است و اگر بیشتر باشد خیلی بهتر است. در برنامه‌ی هفتم توسعه جایگاه ویژه‌ای برای فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است و دولت باید فناوری اطلاعات را از سهم ۷٫۹ درصدی به ۱۵ درصد در ۵ سال آینده برساند.

– سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری

جلیلی که در گفته‌های پیشین خود در این حوزه بیشتر بر شبکه‌ی ملی اطلاعات و اینترانت تأکید کرده و در وعده‌های انتخاباتی خود به‌طور مشخص اشاره‌ی صریحی به فیلترینگ نداشته است، در جلسه‌ی امروز گفت: «اصل بر استفاده‌ی حداکثری از فرصت اینترنت است. جاده همیشه باید باز باشد؛ اما یک روز هم شاید برف باشد و بگویند آهسته حرکت کنید.»

وقتی از یک جهان فرصت سخن می‌گوییم حتماً یکی از آن‌ها فرصت اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی است و باید از این فرصت‌ها استفاده حداکثری کرد؛ تا این فرصت خود را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، تجارت، صنعت حتی فرهنگ و آموزش‌وپرورش نیز نشان دهد و دولت در این میان باید نقش حکمرانی داشته باشد؛ زیرا در میان آحاد مردم ظرفیت‌هایی وجود دارد و این‌ها فرصتی برای دولت محسوب می‌شود.

– سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری

نامزد چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: «اقتصاد دیجیتال یک بعد راهبردی دارد. آمریکایی‌ها در بحث هوش مصنوعی دنبال این هستند که بقیه‌ی کشورها را محدود کنند. هوش مصنوعی یک بخشی از اقتصاد دیجیتال است و همه‌ی آن نیست. ما در نقطه‌ی عطف فناوری‌ها مثل رادیو و تلویزیون غایب بودیم اما اکنون در بزنگاه تاریخی دیگر غایب نیستیم.»

برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ امسال به برگزاری انتخابات و فضای تبلیغاتی گره خورده است. یک روز پیش از این نیز محمدجواد ظریف با حضور در نمایشگاه الکامپ از دیدگاه مسعود پزشکیان، کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری درباره‌ی اینترنت گفت: «آقای دکتر پزشکیان بارها گفته‌اند نمی‌پذیریم اینترنت را فیلتر کنند و خودشان فیلترشکن بفروشند.»


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *