تاثیر مصرف استامینوفن در دوره بارداری روی مهارت‌های زبانی کودکان توسط محققان تایید شد


تخفیف بزرگ تابستانه

طبق اعلام محققان استفاده از استامینوفن در سه ماهه دوم و سوم بارداری ارتباط مستقیمی با تاخیر متوسط اما قابل توجه در رشد زبانی کودکان خواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، استامینوفن که از آن به عنوان ایمن‌ترین مسکن برای کاهش تب در دوره بارداری یاد می‌شود می‌تواند روی مهارت‌های زبانی کودکان در آینده تاثیر مستقیمی داشته باشد. طبق مطالعات انجام گرفته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از زنان باردار در آمریکای شمالی و اروپا از این مسکن در دوران بارداری مصرف می‌کنند.

مطالعه جدید محققان در دانشگاه ایلینوی نشان می‌دهد بین مصرف این مسکن در دوران بارداری و ایجاد پیامدهای زبانی در اوایل دوران کودکی رابطه مستقیم وجود دارد. به گفته این محققان افزایش مصرف استامینوفن با افزایش تاخیر زبانی و گفتار در ارتباط همراه است.

این مطالعه نشان می‌دهد مصرف استامینوفن در دوران بارداری باعث ضعیف شدن مهارت‌های ارتباطی کودک خواهد شد. مگان فوودبری دانشجوی فارغ التحصیل به همراه سوزان شانتز از استادان بازنشسته این دانشگاه پژوهشی را در این زمینه انجام دادند. به گفته آنان در این مطالعه از معیارهای توسعه زبانی استفاده شد که نسبت به روش‌های به کار گرفته شده در مطالعات قبلی دقیق‌تر بوده است. به گفته وودبری در مطالعات قبلی تنها سه ماه از دوره بارداری در مورد مصرف استامینوفن از افراد سوال شده بود. در حالی که در مطالعات اخیر هر چهار تا شش هفته دوران بارداری و ۲۴ ساعت پس از تولد بچه در مورد مصرف این مسکن از شرکت کنندگان سوال شده است.

تجزیه و تحلیل زبانی کنونی روی ۲۹۸ کودک ۲ ساله انجام شد که قبل از تولد نیز تحت نظر قرار داشتند. از این بین ۲۵۴ کودک در سن ۳ سالگی برای مطالعه بیشتر بررسی شدند. در این مطالعه از فهرست توسعه ارتباطی مک آرتور بیتس استفاده شد. همچنین والدین درباره واژگان پیچیدگی زبان و میانگین طولانی‌ترین گفتارهای کودکان گزارش‌هایی را ارائه دادند.

وودبری در مورد این مطالعه می‌گوید: در این تحقیق مشخص شد افزایش استفاده از استامینوفن به خصوص در سه ماهه سوم ارتباط مستقیی با نمرات کمتر در واژگان و میانگین طول بیان جملات کوتاه‌تر در ۲ سالگی داشته است.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :تکنا

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *