بی حسی یا سوزن سوزن شدن لب ها نشانه این بیماری های خطرناک است


تخفیف بزرگ تابستانه

بی حسی یا سوزن سوزن شدن لب ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله آلرژی، استرس، میگرن، کمبود ویتامین یا اختلالات عصبی.


بی حسی لب یا پارستزی لب ممکن است باعث از دست دادن احساس در یک یا هر دو لب شود؛ ممکن است یک رویداد یکباره باشد که مدت کوتاهی طول می کشد و سپس از بین می رود، یا می تواند یک بیماری مزمن باشد. تعیین علت برای ارزیابی شدت مشکل مهم است.

 

 

علل بی حسی یا گزگز لب

 

1. واکنش های آلرژیک

بی حسی لب می تواند ناشی از یک واکنش آلرژیک به گرد و غبار، گرده، دارو، لوازم آرایشی یا غذاهای خاص باشد.

آلرژی غذایی می تواند باعث گزگز، بی حسی یا تورم در دهان، زبان یا لب شود. همچنین می تواند باعث آفت یا گلودرد شود. برخی از افراد همچنین ممکن است خارش و قرمزی پوست و همچنین مشکلات گوارشی مانند درد معده، گاز، استفراغ، اسهال یا یبوست داشته باشند.

آلرژی شدید غذایی باعث مشکلات تنفسی شود، می تواند کشنده باشد. مهم است که مشخص شود کدام غذاها باعث واکنش آلرژیک شده اند.

 

درمان آلرژی

  • آنتی هیستامین ها
  • کورتیکواستروئیدها
  • برونکودیلاتورها
  • تزریق زیر جلدی آدرنالین

 

2. اضطراب

اضطراب می‌تواند باعث بی‌حسی لب‌ها شود، یعنی زمانی که شما آنقدر سریع و عمیق نفس می‌کشید که سطح اکسیژن و دی اکسید کربن در بدن شما به سرعت در نوسان است.

وقتی سریع نفس می کشید، سطح دی اکسید کربن در خون شما می تواند آنقدر سریع کاهش یابد که احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن لب ها را تجربه کنید. بی حسی لب ناشی از اضطراب معمولا گذرا است و خود به خود برطرف می شود.

 

درمان اضطراب

اگر اضطراب شما با زندگی روزمره شما تداخل دارد با یک پزشک یا یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. ممکن است از درمان‌ها و داروها به عنوان بخشی از درمان اضطراب شما استفاده شود.

در صورت تنفس بیش از حد، سعی کنید در کیسه کاغذی که دهان و بینی شما را بپوشاند نفس بکشید. این کار مقدار دی اکسید کربن را در بدن شما افزایش می دهد و حس را به لب های شما باز می گرداند.

 

 

3. عوارض جانبی داروها

بی حسی و گزگز عمومی در لب ها می تواند ناشی از برخی داروهای حاوی بیهوشی، دهان شویه ها، قرص های گلو، اسپری های دندانپزشکی و … باشد که توسط دندانپزشک تجویز می شود. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا سمومی مانند سفید کننده نیز می تواند باعث بی حس شدن لب ها شود.

این عوارض جانبی بسته به نوع دارو ممکن است بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. آنها دلیلی برای نگرانی نیستند زیرا پزشک معمولاً قبل از تجویز دارو به شما از این عارضه جانبی اطلاع می دهد.

 

 

درمان عوارض جانبی داروها

بی حسی دهان ناشی از بیهوشی معمولاً به خودی خود فروکش می کند و موقتی است.

استفاده از داروهایی که باعث بی حسی شدید می شود را متوقف کنید و به کمک پزشک داروهایی پیدا کنید که عوارض جانبی ایجاد نمی کند.

 

 

4. میگرن

شایع‌ترین علامت میگرن سردرد شدید است، اما برخی از افراد دچار گزگز در بازوها، لب‌ها و زبان نیز می‌شوند. این علائم ممکن است قبل از سردرد ظاهر شوند و ممکن است در تمام مدت تشدید علائم ادامه یابد.

 

 

درمان میگرن

بسته به علائم، درمان های مختلفی برای میگرن وجود دارد.

متخصص مغز و اعصاب می تواند داروهایی مانند ارگوتامین، تریپتان ها یا داروهای ضد التهاب را برای درمان میگرن های متوسط تا شدید توصیه کند.

 

 

5. سرمازدگی

سرمازدگی آسیب پوستی است که در اثر قرار گرفتن در معرض سرما ایجاد می شود و زمانی رخ می‌دهد که لب‌های شما سرد می‌شوند اما در واقع یخ نمی‌زنند. از آنجایی که رگ های خونی شما منقبض می شوند، خون کمتری به بافت های زیر لب شما می رسد. پس از گرم شدن، کاملاً قابل برگشت است.

سرمازدگی می تواند در وضعیت جدی تری نیز قرار بگیرد. سرمازدگی باعث ایجاد کریستال های یخ در پوست شما می شود و جریان خون را محدود می کند. در موارد شدید، انجماد می‌تواند بر بافت‌های عمیق تأثیر بگذارد و باعث آسیب عصبی یا مرگ بافت شود.

 

 

درمان سرمازدگی

یخ زدگی و سرمازدگی جزئی پس از بازگشت به محیط گرم برطرف می شود. از طرف دیگر سرمازدگی شدید می تواند کشنده باشد و نیاز به ارزیابی مناسب دارد.دارو، برداشتن بافت و جراحی همگی از درمان های توصیه شده برای سرمازدگی هستند.

 

 

6. هیپوترمی

هیپوترمی یک وضعیت بالقوه کشنده است که زمانی رخ می دهد که دمای بدن شما به زیر 95 درجه فارنهایت می رسد. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن شما به سرعت برای محافظت از اندام های اصلی شما کار می کند و باعث می شود سایر قسمت های بدن مانند لب ها سرد و بی حس شوند.

هیپوترمی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که در معرض هوای سرد یا آب سرد قرار می‌گیرید، اما اگر لباس مناسب نپوشید، ممکن است در آب و هوای معتدل نیز رخ دهد.

 

 

درمان هیپوترمی

بی حسی لب که در اثر هیپوترمی جزئی ایجاد می شود، معمولاً با بازگشت به محیط گرم و عوض کردن لباس های خیس برطرف می شود. با این حال، هیپوترمی شدید یک فوریت اورژانسی و تهدید کننده زندگی است و ممکن است نیاز به ارزیابی پزشکی داشته باشد. مایعات گرم داخل وریدی و اکسیژن مرطوب به عنوان درمان استفاده می شود.

 

7. تروما

بی حسی لب می تواند ناشی از یک آسیب جزئی مانند گاز گرفتن لب یا سوختگی ناشی از خوردن غذاهای بسیار گرم باشد و معمولاً پس از چند روز با بهبودی دهان از بین می رود.

 

 

درمان تروما

اگر علت بی حسی لب شما یک رویداد جدی مانند ضربه به سر یا تشنج است، به بیمارستان بروید.

اگر تمام لب خود را گاز می گیرید، ممکن است برای جلوگیری از عفونت زخم ناشی از باکتری های دهان به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

 

 

8. تبخال

تبخال تاول‌های کوچک و پر از مایع هستند که روی لب و اطراف آن ایجاد می‌شوند. ویروس سیمپلکس می تواند بر احساس عصبی شما تأثیر بگذارد و باعث بی حس شدن لب های شما شود.

 

 

درمان تبخال

هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد. آنها معمولاً در عرض 4-2 هفته از بین می روند، اما می توانند دوباره ظاهر شوند.

اگر مکررا تبخال می زنید، می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید یا از پزشک خود در مورد درمان های ضد ویروسی سوال کنید.

 

 

9. زونا

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، 10%-18% از افرادی که به عفونت زونا مبتلا می شوند، با یک بیماری دردناک به نام نورالژی پس از تبخال مواجه می‌شوند. بی حسی لب شایع ترین علامت نورالژی پس از تبخال است و می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها باقی بماند.

 

 

درمان زونا

شما می توانید با دریافت واکسن زونا، که به افراد بالای 50 سال ارائه می شود، خطر ابتلا به زونا را کاهش دهید.

اگرچه این ویروس قابل درمان نیست، اما پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی و مسکن‌ها را برای کمک به بهبودی سریع‌تر تجویز کند. هر چه زودتر مصرف داروها را شروع کنید، خطر عوارض کمتری خواهید داشت.

 

 

10. هیپوکلسمی

هیپوکلسمی یا سطوح پایین کلسیم در خون می تواند منجر به اختلال در احساسات عصبی شود که می تواند باعث بی حسی در لب های شما شود. هیپوپاراتیروئیدیسم یکی از علل شایع هیپوکلسمی است و زمانی ایجاد می شود که غدد پاراتیروئید شما به اندازه کافی هورمون پاراتیروئید تولید نکنند که برای تنظیم کلسیم ضروری است.

 

 

درمان هیپوکلسمی

اگر فکر می کنید دچار هیپوکلسمی یا کم کاری پاراتیروئید هستید، با پزشک مشورت کنید.

گزینه های درمانی شامل مکمل های کلسیم، ویتامین D و منیزیم، دیورتیک ها و تزریق دارویی است که هورمون پاراتیروئید طبیعی بدن شما را تقلید می کند.

 

 

11. سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به بخشی از مغز شما کاهش یابد یا متوقف شود. هنگامی که سلول های عصبی در مغز منبع خون خود را از دست می دهند، قادر به تعامل با بقیه بدن نیستند و ممکن است ضعف عضلانی یا عدم احساس در ناحیه خاصی از بدن مانند لب ها داشته باشید. حمله ایسکمیک گذرا ( TIA )، که گاهی اوقات به عنوان ” سکته کوچک ” شناخته می شود، شکل دیگری از سکته مغزی است که می تواند منجر به بی حسی شود.

 

 

درمان سکته مغزی

اگر قبلاعلائم سکته مغزی یا TIA را مشاهده کنید، به اورژانس بروید. اگرچه TIA ها شدت کمتری دارند اما اغلب یک علامت هشداردهنده هستند که نشان می دهد سکته در راه است، بنابراین حتی اگر علائم شما از بین رفت، حتما به دنبال درمان باشید.

داروهایی که خون شما را رقیق می کنند یا به از بین رفتن لخته ها کمک می کنند ممکن است برای درمان سکته استفاده شوند.

برای برداشتن یک لخته بزرگ از شریان خونی مغز یا اگر سکته مغزی ناشی از خونریزی عروق خونی باشد، ممکن است جراحی لازم باشد.

 

 

12. نوروپاتی محیطی

مشکلات سیستم عصبی محیطی، یا اتصالات عصبی خارج از مغز و نخاع، می تواند باعث نوروپاتی محیطی شود. آسیب به یک یا چند اعصاب بیشتر روی دست ها و پاها تأثیر می گذارد؛ اگرچه سایر اعضای بدن مانند لب ها نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

دیابت یکی از علل شایع نوروپاتی محیطی است که اغلب به عنوان نوروپاتی دیابتی شناخته می شود اما عوامل مختلفی مانند تصادفات، عفونت‌ها، بیماری‌های ارثی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، بیماری‌های خودایمنی و برخی داروها نیز می‌توانند علت آن باشند. در موارد نادر، هیچ علتی قابل شناسایی نیست.

 

 

درمان نوروپاتی محیطی

  • مسکن های بدون نسخه
  • داروهای مسکن تجویزی مانند گاباپنتین
  • فیزیوتراپی و ورزش منظم
  • مدیریت قند خون در صورت ابتلا به دیابت

 

 

 

13. سرطان

بی حسی لب می تواند ناشی از سرطان دهان، گلو و صورت باشد. سلول ها اعصاب اطراف لب شما را از بین می برند. ممکن است در سرتاسر دهان یا فقط در برخی نقاط بی حسی داشته باشید.

مصرف دخانیات عامل اصلی سرطان دهان و گلو است. قرار گرفتن در معرض آفتاب alعلت سرطان لب تومورهای صورت می توانند اعصاب صورت را فشرده کرده و منجر به بی حسی شوند.

 

 

 

درمان سرطان

جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی همگی گزینه‌هایی برای درمان سرطان هستند.با این حال، بی حسی لب ممکن است در نتیجه درمان سرطان پایدار باشد.

 

 

آیا می توانم بی حسی لب را در خانه مدیریت کنم؟

موارد خفیف بی حسی لب را می توان در خانه با نکات زیر مدیریت کرد:

رژیم غذایی و ورزش: کمبود ویتامین و مواد معدنی می تواند باعث گزگز شدن لب ها شود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و داشتن یک سبک زندگی فعال می تواند کمک کننده باشد.
زردچوبه و برگ های ریحان: زردچوبه و برگ های ریحان دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی هستند که در صورت وجود عفونت در اطراف لب ها می تواند کمک کننده باشد. می توانید دهان خود را با زردچوبه و برگ ریحان آب پز شده بشویید.
روغن نعناع فلفلی: روغن نعناع فلفلی برای تسکین زخم ها عالی است. یک پنبه را به روغن نعناع آغشته کنید و به آرامی آن را روی لب های خود بکشید تا احساس سوزش و سوزن سوزن شدن آن تسکین یابد.

اکثر درمان های خانگی تنها راه حل های موقتی برای سوزن سوزن شدن لب ها هستند. اگر وضعیت شما برطرف نشد یا عود کرد، باید با پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی را مشخص کند تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید.

 

بی حسی یا گزگز لب چقدر جدی است؟

در بیشتر موارد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن به خودی خود بدون درمان برطرف می شود و جای نگرانی جدی نیست.

گرچه بی حسی یا گزگز لب معمولاً دردناک نیست، اما می تواند در خوردن، نوشیدن و خواب اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، علائم ناخوشایند دیگر اغلب با گزگز در لب ها همراه است.

احساس سوزن سوزن شدن مداوم در طول یک دوره طولانی ممکن است نشان دهنده آسیب برگشت ناپذیر عصبی باشد. بنابراین، بی حسی لب باید تحت نظر باشد و اگر این علامت را به طور مکرر تجربه می کنید یا همراه با علائم دیگر رخ می دهد، باید با پزشک تماس بگیرید.

21025/غ


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :صدآنلاین

برای دیدن اخبار بدون سانسور بزنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *