بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ و تمام نکاتی که باید حتماً بدانید

پرفروش‌ترین و پرتقاضاترین بیمه در ایران بیمه شخص ثالث است؛ بیمه‌ای که هنگام تصادف خودروی شما با یک شخص یا یک خودروی دیگر، خسارت‌های واردشده به آن شخص یا خودرو را بر عهده گرفته و پرداخت می‌کند. در شرایطی که قیمت خودرو به‌طور چشمگیری بالا رفته و تعمیر خودرو هزینه‌برتر از پیش شده، اهمیت بیمه‌ی شخص ثالث بیش از پیش شده است.

با توجه به اهمیت این نوع بیمه و پرسش‌های بسیاری که در مورد آن وجود دارد، زومیت در این مطلب همه‌ی آنچه را که باید درباره بیمه شخص ثالث بدانید، برایتان توضیح خواهد داد.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه‌های مسئولیت است که در خسارت‌های مالی و جانی می‌تواند همه یا بخشی از هزینه‌های خسارت را جبران کند. بیمه شخص ثالث آنقدر مهم است که دولت و پلیس راهور داشتن آن را برای تمام خودروها الزامی و اجباری کرده‌اند؛ بنابراین، بیمه شخص ثالث را می‌توان بیمه‌ای برای کاهش و جبران خسارت‌های مربوط به تصادف با خودرو نامید.

اگر شخصی بیمه شخص ثالث داشته باشد، در زمان تصادف همه‌ی اشخاصی که در آن حادثه آسیب جانی یا زیان مالی ببینند، تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و بیمه شخص ثالث هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات را جبران و پرداخت می‌کند.

پوشش بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث سه نوع خسارت‌ مالی و جانی را پوشش می‌دهد. منظور از پوشش خسارت‌های مالی هر نوع خسارت‌ مالی و مادی است كه بر اثر تصادف ماشین بیمه‌شده به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود. این خسارت ممکن است آسیب به یک خودروی دیگر یا آسیب به اجسامی مانند گاردریل، جدول، درخت یا حیوانات باشد.

منظور از پوشش خسارت‌های جانی نیز این است که بیمه شخص ثالث برای فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی افراد آسیب‌دیده در تصادف و سوانح رانندگی غرامت پرداخت می‌کند. علاوه بر این، راننده‌ای که در یک تصادف رانندگی مقصر حادثه باشد در صورت داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با ماشین این امکان را دارد که هزینه خسار‌ت‌های جانی را تحت عنوان پوشش حوادث راننده از بیمه شخص ثالث دریافت کند.

نحوه خرید بیمه شخص ثالث

اهمیت زیاد بیمه شخص ثالث و اجباری بودن آن باعث می‌شود افراد مجاب شوند که این بیمه را برای خودروی خود تهیه کنند. در این بخش برای شما که مایل به خرید بیمه شخص ثالث هستید نحوه‌ی خرید این بیمه را توضیح خواهیم داد.

برای خرید بیمه شخص ثالث لازم است وضعیت بیمه خودروی خود را استعلام بگیرید، در ادامه قیمت و شرایط بیمه شخص ثالثی را که شرکت‌های بیمه‌ای مختلف ارائه می‌کنند بررسی کنید، قیمت بیمه شخص ثالث را محاسبه کنید و در نهایت نسبت به خرید بیمه شخص ثالث مورد نظرتان اقدام کنید. پیش از این نحوه استعلام بیمه شخص ثالث را برای شما توضیح داده‌ایم.

مطلب مرتبط برای اطلاع از نحوه استعلام بیمه شخص ثالث:

محاسبه بیمه شخص ثالث

گام بعدی در فرایند خرید بیمه شخص ثالث خودرو این است که قیمت بیمه خود را محاسبه کنید. در ادامه نحوه این محاسبه توضیح داده خواهد شد. قیمت بیمه شخص ثالث هر سال متفاوت است و بیمه مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه پایه شخص ثالث برای ماشین‌های مختلف را تعیین و اعلام می‌کند.

قیمت نهایی مبلغ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ بر اساس عوامل مختلفی محاسبه و تعیین می‌شود. در ادامه به نحوه تعیین قیمت بیمه شخص ثالث و عوامل مؤثر بر محاسبه‌ی قیمت این بیمه اشاره خواهد شد.

قیمت بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

عوامل مختلفی، از دیه‌ی کامل گرفته تا مشخصات خودرو و سوابق بیمه‌ای خودرو در محاسبه‌ی قیمت بیمه‌ی شخص ثالث مؤثر است. در ادامه همه‌ی این عوامل تأثیرگذار در محاسبه‌ی قیمت فهرست شده‌اند:

  • حق بیمه پایه ابلاغی توسط سازمان بیمه مرکزی:
  • مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. ماه‌های ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب در تقویم قمری ماه‌های حرام هستند. در سال ۱۴۰۳، قوه قضاییه مبلغ دیه کامل را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سایر ماه‌ها اعلام کرده است.

    میزان حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث هر سال بر اساس ۲.۵ درصد دیه ماه‌های حرام در سال جاری محاسبه می‌شود. بر اساس مبلغ دیه و افزایش ۳۳.۵ درصدی بیمه که توسط بیمه مرکزی اعلام شده است، یکی از عوامل تعیین کمترین و بیشترین حق بیمه شخص ثالث نرخ دیه است. در این میان اما عوامل تأثیرگذار دیگری هم وجود دارد.

  • مشخصات خودرو:
  • یگی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر تعیین حداقل و حداکثر قیمت بیمه شخص ثالث تعداد سیلندر هر خودرو است. در میان مشخصات خودرو یک عامل تأثیرگذار دیگر بر نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث نوع کاربری خودرو است.

  • سایر عوامل:
  • علاوه بر دو فاکتور بالا بعضی از عوامل دیگر که به سوابق بیمه‌ای خودرو یا نوع بیمه مد نظر بستگی دارد هم بر قیمت بیمه شخص ثالث تأثیرگذار است. این عوامل عبارت‌اند از: درصد تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه قبلی، میزان پوشش‌های مالی و جانی بیمه مورد نظر، مدت اعتبار بیمه شخص ثالث بیمه مورد نظر و درصد تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه قبلی (این مورد در ادامه به‌طور کامل توضیح داده خواهد شد).

    تخفیف بیمه شخص ثالث

    در صورتی که یک خودرو در نوبت‌های پیشین که بیمه‌شده خسارتی ندیده باشد و از شرکت بیمه‌ای خود هزینه‌ای را از این بابت دریافت نکرده باشد، مشمول تخفیف بیمه شخص ثالث می‌شود.

    میزان تخفیف بیمه شخص ثالث به تعداد سال‌هایی بستگی دارد که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد. تعداد این سال‌ها هنگام تمدید بیمه‌نامه محاسبه شده و بیمه‌گر باید آن را به‌‌عنوان تخفیف برای بیمه‌نامه جدید لحاظ کرده و از حق بیمه شخص ثالث بیمه‌گزار کسر کند.

    میزان تخفیف بیمه به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود؛ یعنی هرچه تعداد سال‌های خسارت نداشتن بیشتر شود، درصد تخفیفی که شامل بیمه شخص ثالث می‌شود نیز افزایش پیدا می‌کند. حداکثر تعداد سال‌های تخفیف پیش از این، ۸ سال بود که در قوانین جدید به ۱۴ سال افزایش یافته است. در جدول زیر میزان تخفیف‌ها بر اساس سال‌های عدم خسارت محاسبه شده است:

    منبع :زومیت

    برای دیدن خبر بدون سانسور اینجا بزنید

    به اشتراک بگذارید

    دیدگاه ارسال کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *