انواع هپاتیت‌ و راه های انتقال آن را بشناسید


تخفیف بزرگ تابستانه

بازدید:۱۰۰

مدیر اجرایی کنگره سالیانه گوارش و کبد گفت: یکی از افتخارات نظام سلامت ایران در سال‌های اخیر کنترل هپاتیت‌های B و C و ریشه‌کنی این بیماری در گروه بیماران خاص بود.

کنترل هپاتیت‌های B و C و ریشه‌کنی این بیماری در بیماران خاص

میثم فتحی افزود: غربالگری خون‌های اهدایی از نظر هپاتیت C از سال ۱۳۷۵ اثر چشم گیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت‌های پر خطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته و از سوی دیگر آغاز برنامه غربالگری تمامی بیماران خاص از نظر هپاتیت C و درمان رایگان آنها باعث شده این بیماری در این گروه از بیماران حذف شود.


وی تصریح کرد: درمان رایگان بیماران خاص مبتلا به هپاتیت C باعث کاهش جدی مرگ و میر بیماری شده و در بسیاری از استان‌ها بیماران خاص مبتلا به این بیماری وجود ندارد.

به گفته فتحی، بیماری های حوزه گوارش و کبد در طی همایش های سه گانه مورد بحث و بررسی اساتید و متخصصان این حوزه قرار گرفت و دانش شرکت کنندگان به روز شد و موضوعات جدید هم به صورت عملی و تئوری به متخصصان این حوزه ارائه شد.

درمان رایگان بیماران خاص مبتلا به هپاتیت C باعث کاهش جدی مرگ و میر بیماری شده است

وی با بیان اینکه اهمیت سرطان های دستگاه گوارش، هپاتیت ها، کبد چرب، سیروز کبدی، بیماری های التهابی روده و غیره بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار داشت: این سه همایش همزمان یکی از بزرگترین همایش های حوزه پزشکی کشور را شکل می دهند و این تجمیع و هم افزایی باعث شده جمع کثیری از فوق تخصص ها و متخصصین کشور با به روزترین مباحث آموزشی حوزه های مختلف گوارش و کبد آشنا شوند.

 

کنترل هپاتیت‌های B و C و ریشه‌کنی این بیماری در بیماران خاص

هزار و ۲۰۰ شرکت کننده در دهمین کنگره هپاتیت تهران

فتحی ادامه داد: هزار و ۲۰۰ شرکت کننده در دهمین کنگره هپاتیت تهران، حدود ۳۶۰ نفر شرکت کننده در سومین همایش جامع گوارش و کبد و بیش از ۱۳۰ نفر از دارندگان مدرک فوق تخصص گوارش هم در همایش آندوسکوپی حضور پیدا کردند و برنامه‌ها و کارگاههای متفاوتی برای گروه هدف‌های متفاوت طراحی و اجرا شد. طرح سئوالات متعدد آموزشی در خصوص هر پنل و بحث‌های علمی طولانی نشان دهنده کیفیت بالای آموزشی و جذابیت موضوعات طرح شده بود.

مدیر آموزش نظام پزشکی تهران بزرگ، برگزاری چنین کنگره‌هایی را جدا از آموزش و به روز نمودن جامعه پزشکی همچنین در حوزه تولید محتواهای آموزشی برای جامعه عمومی بسیار مهم دانست و گفت : حضور اساتید مطرح و شناخته شده بین المللی نه فقط از رشته گوارش و کبد، بلکه از میان متخصصان حوزه های داخلی، عفونی، زنان و زایمان، رادیولوژی و غیره موجب شد اتفاق بسیار خوبی از لحاظ تولید محتوای آموزشی برای عموم مردم جامعه رقم بخورد و هم جامعه عمومی پزشکی و هم جامعه عمومی در باب این بیماری ها بیشتر بشنوند و توجهشان بیشتر جلب شود و نکات آموزشی و علمی بیشتری بیاموزند.

فتحی در پایان گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم جلب توجه عمومی به این بیماری های بسیار مهم و تولید محتواهای آموزشی و اطلاع رسانی را نه صرفا منحصر به چند روز خاص در سال، بلکه در تمام طول سال گسترش دهیم.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اساس داده های ثبت شده از سال ۹۷ تاکنون میزان بروز هپاتیت A بیماری در کشور حداقل ۱۲.۸۷ مورد به ازاء هر یک میلیون نفر جمعیت بوده و در سال گذشه، ۱۰ هزار و ۹۴ مورد ابتلا به این بیماری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور گزارش شده است.

بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از موارد ابتلا در کودکان با سن کمتر از ۱۰ سال و حدود ۳۱ درصد نیز مربوط به سنین ۱۹- ۱۰بوده، لذا ارتقاء برنامه های مراقبت و آموزشی راه های انتقال و پیشگیری از هپاتیت A در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، ابتلا به این بیماری در بین زنان ۴۸ درصد و مردان ۵۲ درصد بوده و ۹۳ درصد مبتلایان ملیت ایرانی داشته اند.

حدود ۵۹ درصد مبتلایان در مناطق روستایی، ۳۹ درصد در مناطق شهری سکونت داشته و حدود ۲ درصد موارد مربوط به موارد سیاری و عشایر بوده است. هپاتیت A بیماری است که ارتباط زیادی با عوامل محیطی و بهداشت محیط دارد و این آمار بالا در مناطق شهری نگران کننده است.

21025/غ


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :صدآنلاین

برای دیدن اخبار بدون سانسور بزنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *