اتحادیه اروپا شراکت مایکروسافت با OpenAI و قرارداد گوگل و سامسونگ را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد


تخفیف بزرگ تابستانه

قرارداد همکاری میان مایکروسافت و OpenAI، احتمالاً با تحقیقات ضدانحصار اتحادیه‌ی اروپا مواجه شود. دلیل این امر، بندهای انحصاری موجود در قرارداد مذکور اعلام شده که نگرانی‌هایی را درمورد افزایش سلطه‌ی مایکروسافت در حوزه‌ی هوش مصنوعی ایجاد کرده است. از طرف دیگر، قرارداد همکاری گوگل با سامسونگ در حوزه‌ی هوش مصنوعی نیز اکنون تحت بررسی اتحادیه‌ی اروپا قرار دارد.

مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت بازارِ اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد سازمان‌های نظارتی اتحادیه برای درک بهتر موضوع همکاری مایکروسافت با OpenAI، به‌دنبال دریافت نظرات تکمیلی هستند. این اقدامات، نگرانی‌های جهانی سازمان‌های نظارتی را درمورد استفاده از قدرت مایکروسافت و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری در بازارهای جدید و به‌ویژه در حوزه‌ی هوش مصنوعی، نشان می‌دهد.

وستاگر در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) پرسشنامه‌هایی درمورد همکاری‌های مایکروسافت، گوگل، متا و ByteDance (مالک تیک‌تاک) و سایر بزرگان فناوری در حوزه‌ی هوش مصنوعی برای این شرکت‌ها ارسال کرد. او در کنفرانس خبری گفت: «ما پاسخ‌ها را بررسی کرده‌ایم و اکنون درحال ارسال درخواست پیگیری برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد توافق میان مایکروسافت و OpenAI هستیم. هدف این است که بفهمیم آیا بندهای انحصاری خاص در قرارداد مذکور می‌تواند روی رقبای شرکت‌های یادشده تأثیر منفی داشته باشد؟»

به گزارش رویترز، سازمان‌های نظارتی اتحادیه‌ی اروپا درحال آماده‌سازی پرونده‌ای هستند که می‌تواند به آغاز تحقیقات درمورد همکاری مایکروسافت با OpenAI منجر شود. سخنگوی مایکروسافت گفت: «ما آمادگی پاسخگویی به همه‌ی سؤالات کمیسیون اروپا را داریم.»

وستاگر می‌گوید همکاری مایکروسافت با OpenAI به‌دلیل اینکه مایکروسافت روی OpenAI کنترل کاملی ندارد، تحت قوانین ادغام اتحادیه‌ی اروپا قرار نخواهد گرفت. با وجود اینکه شرکت مادر OpenAI، سازمانی غیرانتفاعی محسوب می‌شود، اما سازنده‌ی ویندوز ۱۳ میلیارد دلار در شرکت تابعه‌ی انتفاعی آن سرمایه‌گذاری کرده که معادل ۴۹ درصد سهام است.

وستاگر نگرانی‌هایی را درمورد ممانعت شرکت‌های بزرگ فناوری از دسترسی توسعه‌دهندگان کوچک هوش مصنوعی به کاربران و کسب‌وکارها مطرح کرد. او گفت: «به‌منظور درک بهتر تأثیرات توافق گوگل با سامسونگ برای نصب پیش‌فرض مدل هوش مصنوعی جمنای نانو (Gemini Nano) روی برخی از دستگاه‌های سامسونگ، درخواست‌هایی برای کسب اطلاعات بیشتر به این شرکت‌ها ارسال می‌کنیم.»

گوگل در ژانویه‌ (دی و بهمن ۱۴۰۲) توافق چندساله‌ای با سامسونگ انجام داد تا فناوری هوش مصنوعی خود را با گوشی‌های هوشمند سری گلکسی S24 سامسونگ ادغام کند. وستاگر گفت: «اطمینان حاصل خواهیم کرد این شیوه‌ها از قوانین کنترل ادغام ما فرار نکنند، به‌ویژه اگر در نهایت به تمرکز قدرت در شرکت خاصی منجر شوند.»


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار روز ایران بدون سانسور کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *