آنچه در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1403 گذشت / از گرد و خاک پورمحمدی تا عصبانیت جلیلی !


تخفیف بزرگ تابستانه

به گزارش رکنا، مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت سیاست داخلی و خارجی  در صداوسیما برگزار شد.

محورهای اصلی و فرعی در اختیار نامزدها قرار گرفته است تا بتوانند با آمادگی در مناظره حاضر شوند.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری امشب در چهارمین مناظره انتخاباتی شرکت خواهند کرد.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره‌ها است.

پنجمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه ساعت ۲۰ برگزار می شود اما پنجمین و آخرین مناظره که روز سه‌شنبه برگزار می شود به دلیل مصادف بودن با روز عید سعید غیر خم ساعت ۱۲:۳۰ برگزار خواهد شد.

این مناظرات از شبکه یک سیما پخش می‌شوند و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره‌ها را پخش می‌کنند مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما نیز برای ناشنوایان روی آنتن می‌رود.

 

مسعود پزشکیان گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بین‌المللی خود را برطرف نماییم، باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم؛ ما در اینجا است که مشکل داریم.

 مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ در چهارمین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع سیاسی -ایران در جهان امروز- برگزار شد، در فرصت ۵ دقیقه نخست که به «فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی» اختصاص داشت، به بیان فرازهایی از نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که آن چیزی که بیشتر از همه باید دوست داشته باشی این است که وسط و حق را رعایت کنی؛ حقی که همه را فراگیر باشد و همه را ببیند و آن چیزی را ببینی که رضایت همه مردم است؛ این مسئله‌ای است که ما امروز در داخل درباره مشکل داریم.

وی با بیان اینکه «مباحثی که آقای قالیباف اشاره کرد زاییده این نوع بی‌عدالتی‌های است که در سیستم شکل می‌گیرد، افزود: امام علی (ع) همچنین می‌فرمایند که ستون دین و عده و عده در مقابل دشمنان همه مردم هستند نه یک گروه و خواص؛ باید به عموم مردم توجه کنیم و اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بین‌المللی خود را برطرف نماییم، باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم؛ ما در اینجا است که مشکل داریم.

دعوا بر سر این است که به نام من نباشد و به نام دیگری باشد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برجام برای دولتی است که برادران می‌گویند بد است و از او نقد می‌کنند و الان نیز به دنبال آن هستند که این برجام را به شکلی نهایی و حل کنند، گفت: برجام یک مزیتی بود که در دولت گذشته محقق شد اما با موانعی که ایجاد شد، نگذاشتند؛ دعوا بر سر این است که به نام من نباشد و به نام دیگری باشد؛ این از اختلافاتی است که موجب شد در بازه‌ای که دولت وارد شد برای حل برجام و همه چیز داشت حل می‌شد، همه چیز در حال حرکت به سمت جلو بود اما وقتی که اختلافات برای ما مشکل ایجاد کرد، روز به روز وضعیت ما بدتر شد و الان می‌بینیم که مردم در چه حالتی هستند.

پزشکیان با اشاره به مزیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: الان نفت، گاز و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی از مزیت‌های امروز اقتصاد کشور است درحالیکه ما می‌توانستیم در منطقه ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان آوریم اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ به این دلیل که هم با خودمان دعوا داریم هم با کسانی که در همسایگی ما هستند. کاری که شهید رئیسی در این رابطه انجام دادن قابل قدردانی است؛ او تلاش کرد مشکل را با همسایگان برطرف و برجام را نهایی کند ولی در حال انجام کاری هستیم که در این روند مجدداً به دلیل مشکلات داخلی نگذاشتیم آن اتفاق بیفتد.

باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف موجود حل کنیم

باید یک روزی FATF را نهایی کنیم

وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما و همچنین ارتباط ما با دنیا برطرف شود و بتوانیم رونق پیدا کنیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف موجود حل کنیم. ما باید یک روزی FATF را نهایی کنیم چرا که در همین وضعیتی که قرار داریم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. ما با چین توافق‌نامه‌ای داریم که بیایند کار انجام دهند اما چرا کاری انجام نمی‌دهند؟ تا با مشکلات‌مان را در ارتباطات بین‌المللی برطرف نکنیم آنها نیز برای ما کاری نمی‌کنند و این موضوع خیلی روشن است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با شعار دادن مشکل مملکت حل نمی‌شود، اظهار کرد: اگر قرار باشد چین، عراق و روسیه با ما کار کنند باید ضوابط بین‌المللی را درست کنیم؛ ما به پیمان‌های بریکس و شانگهای پیوسته‌ایم اما چرا معاملات ما در مقایسه با دیگران قابل مقایسه نیست؟ ما باید سهم‌مان را از بازار با گفت‌وگو با همسایگان و همچنین وحدت و انسجام داخلی تامین کنیم.

همه کسانی که پیش من آمدند، خودشان آمدند

وی همچنین در واکنش به انتقادات سایر نامزدها درباره اعضای ستاد انتخاباتی‌اش گفت: من هیچ وقت نخواستم که در این مناظره وارد مباحثی شوم که مکرراً انتقاد می‌کنند که گروه شما و جریان شما این گونه است؛ همه کسانی که پیش من آمدند، خودشان آمدند. 

یک اصولگرا هستم اما برای آنکه به اصول برسیم، باید اصلاحات کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری  در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش اول این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه من یک اصولگرا هستم اما به شدت معتقدم که برای آنکه به اصول برسیم، باید اصلاحات کنیم و کاملاً به اصلاحات معتقدم، گفت: اصولی که من بر آن معتقدم حق و عدالت است اما آن چیزی که در جامعه می‌بینیم، این است که حق مردم و عدالت در تقسیم منابع و کانون‌هایی که باید همه مشارکت کنند، دیده نشده است در نتیجه برای آنکه این اتفاق بیفتد و همه مشارکت کنند باید کشور را از اینکه یک جریان دسته و گروه اداره کند، خارج شویم؛ غیرممکن است که مملکت توسط یک جناح، دسته و گروه بتواند اداره شود، افزود: تا زمانی که مشکلات داخلی خود را حل نکنیم همه حرف‌هایی که می‌زنیم قابل اجرا نیست.

چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟

وی با انتقاد از برخی رفتارها اظهار کرد: چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟ آیا اصلاح طلبان این کار را کردند؟ چه کسی سفارت عربستان سعودی را آتش زد و بعد در آنجا نماز خواند و در روزنامه‌های خود گفتند که ما دستاورد بزرگی داریم و بعد باعث شد که همه سفارتخانه‌ها جمع کنند و بروند یا اینکه رابطه خود را به شدت با ایران کاهش دهند؟ چه کسی این کار را کرد معلوم است؟ الان از همان افرادی که از سفارتخانه‌ها بالا رفتند در پست‌های دولتی حضور دارند؛ چرا جلوی این‌ها رو نگرفتم؟

پزشکیان تاکید کرد: ما در حال دعوا با یکدیگر هستیم و بهتر است که با هم صادق باشیم و صادقانه رفتار کنیم؛ ما نمی‌خواهیم بگوییم که این گروه بهتر است بلکه می‌خواهیم بگوییم که این ما هستیم که کار را انجام دادیم.

اگر فردی حرفی زده به دیدگاه من باز نمی‌گردد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من از روز نخست که ثبت نام کردم گفتم آنچه را پیگیری خواهم کرد که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است؛ آیا الان می‌توانم بگویم که قبول ندارم؟  اگر فردی حرفی زده به دیدگاه من باز نمی‌گردد؛ من نجات کشور را در سیاست‌های کلی که برای نظام است و حرکت به سمت تحقق اهداف آن می‌بینم.

مگر نمی‌گفتند که پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد؟

پزشکیان با انتقاد از وضعیت قیمت‌ها گفت: مگر نمی‌گفتند که پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد و دلار اینگونه نمی‌شود پس چگونه شد که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت؟ این‌ها که به برجام ربطی نداشت پس چرا این اتفاقات افتاد؟ در تئوری صحبت کردن از اقدامات بسیار راحت است؛ گفته می‌شد که اگر برجام و FATF نباشد ما مشکلات داخلی را برطرف می‌کنیم، خب چرا این مشکلات برطرف نشد؟ واقعیت این است که باید بپذیریم در ابتدا در داخل اختلافات را حل کنیم و این اختلافات را نیز نه پشت تریبون بلکه در جایی بنشینیم و آنها را برطرف کنیم. امکان ندارد بدون برجام و FATF، ارتباطات خود را حتی با کشورهای همسایه برطرف کنیم؛ شهید رئیسی نیز خودش به دنبال حل مشکل برجام بود؛ حال ما بخواهیم این موضوع را بچرخانیم و بگوییم ما انجام دادیم و شماها انجام ندادید فایده‌ای ندارد.

وی گفت: باید دست به دست هم بدهیم و مشکل‌مان را با دنیا و اختلافات داخلیمان را برطرف کنیم و اگر نه با طعنه زدن کاری پیش نمی‌رود. با تمام وجود معتقدم اگر سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری را اجرا می‌کردیم و به کارشناسان خود احترام می‌گذاشتیم و برای آنها پرونده درست نمی‌کنیم و آنها را بی‌خود حذف نمی‌کردیم، وضعیت اینگونه نبود؛ مردم ایران، شایستگان و نخبگان قادرند که مشکلات مملکت را حل کنند و ما را به جایی برسانند که در سیاست‌های خارجی دیده شده است؛ مشکل ما دعواهایی است که در آن مکرراً همدیگر را محکوم می‌کنیم.

تکمیل می‌شود

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهید رئیسی سایه جنگ را از کشور دور کرد.

 قاضی زاده هاشمی دوشنبه شب؛ چهارم تیر ۱۴۰۳ با حضور در چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع «ایران در جهان امروز» در فرصت ۵ دقیقه بخش اول مناظره، اظهار کرد: این روزاها وقتی بین مردم هستیم آنان انتقاد می کنند که چرا نامزدها واضح صحبت نمی‌کنند؟ چون بعضی از موضوعات به دولت شهید رئیسی برمی گردد امشب سعی می کنم مصداقی تر حرف بزنم.

وی ادامه داد: در سیاست خارجی ایران ضمن ارتباط با همسایگان باید از مداخلات فرامنطقه ای جلوگیری کنیم. در دولت آقای روحانی به معنای واقعی کلمه جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود. تنش جدی با دولت سابق افغانستان یکی از این موارد بود، اما جریان رسانه ای این آقایان آهنگ شروع جنگ با طالبان را داشتند. در دولت اصلاحات که آقای پزشکیان خود را در امتداد آن می‌دانستند، در آستانه جنگ با افغانستان قرار گرفتیم. شهید رئیسی سایه جنگ را از کشور دور کرد. اینها تک چشمی به دنیا نگاه می کنند و امنیت ما را نیز می‌خواستند گدایی کنند.

وی ادامه داد: شهید رئیسی با عملیات وعده صادق دشمن صهیونیست را جای خود نشاند. دیپلمات های دولت آقای روحانی، آقایان اسدی و نوری که در زندان های اروپا بودند، با اقتدار دیپلماسی شهید رئیسی آزاد شدند.

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: آقای الهام علی اف اواخر دولت آقای روحانی برای ایران خط و نشان می کشید. بسیاری از کشورها ارتباط خود را با ما قطع کردند، شهید رئیسی روابط ما را با عربستان، مصر و آذربایجان بهبود بخشید. پیوستن به سازمان های بین المللی نیز در همین مسیر بود. پس از شهادت شهید رئیسی بسیاری از کشورهای جهان عزای عمومی اعلام کردند.

 

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حتما مذاکره می کنیم، همان طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتما به توافقی می رسیم که در چارچوب قانون و سیاست های کلان باشد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف دوشنبه شب؛ چهارم تیر ۱۴۰۳ با حضور در چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع «ایران در جهان امروز» در فرصت ۵ دقیقه بخش اول مناظره اظهار کرد: باور شهید سلیمانی این بود که «فرصت‌های ما در دل تهدیدها است»؛ هر چقدر تهدیدها بزرگ باشد، فرصت‌های آن هم بزرگ است.

وی ادامه داد: اولویت من در دولت «خدمت و پیشرفت» در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی و سیاست های مصوبه نظام است که طبیعتا دستگاه دیپلماسی باید اینها را دنبال کند.

قالیباف بیان کرد: ما ده ها پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده و اگر بسته شده، اجرا نشده و سال هاست که ادامه دارد؛ اولین اولویت ما این است که به سمتی رفته که پرونده باز نداشته و آن را پیگیری و حل و فصل کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: برای این کار باید بتوان اجماع ایجاد کرد؛ در سطح ملی به وحدت و اجماع نیاز داریم. این اجماع در داخل و خارج ضرورت کار است چون سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی است.

قالیباف تاکید کرد: به صورت روشن در حوزه مذاکره معتقدم، حتما مذاکره می کنیم، همان طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتما به توافقی می رسیم که در چارچوب قانون و سیاست های کلان باشد که در قانون راهبردی به آن اشاره شده و مبنای کار قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: ما هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد را به صورت «گام به گام» و در مقابل اقدام انجام می دهیم. در حوزه داخل نیز خنثی سازی تحریم را با ۵ اولویت دنبال می کنیم.

قالیباف با اشاره به موضوع اجماع، خطاب به پزشکیان گفت: این روزها ستاد و مشاوران آقای پزشکیان نکاتی را مطرح کرده که مقداری از آن احساس نگرانی می کنیم؛ نشان می‌دهد در گفته ها و میتینگ ها کمتر توجه به اجماع نظر و وحدت است، رویکردی که باعث ایجاد تنش بین مردم با مردم، مجموعه دستگاه‌ها و افراد با هم می‌شود، ثمره این کار شنیده نشدن صدای مردم و عدم توجه به حل مشکلات است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به قانون راهبردی گفت: مشاور آقای پزشکیان به صراحت گفته این قانون را مانع رفع تحریم می داند؛ اگر این قانون مانع است پس چه طور می خواهیم کار را دنبال کنم آن هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که این قانون مبنای کار و مبنای تعیین تکلیف است. چگونه می‌خواهیم این تضاد و دوگانگی را پیش ببریم.

قالیباف اظهار کرد: اگر از همین الان این بحث ها مطرح می شود، بهانه ای برای آینده می شود که باز بگویند «نگذاشتند»؛ نمونه آن در موضوع واکسن این است که این روزها گفته اند «نگذاشتند واکسن وارد شود»؛ این حرف ها مردم را خسته کرده و کشور را دوباره به شرایط دهه ۹۰ برمی‌گرداند که آن دوران تلخی بود.

وی افزود: قبل از هر کاری به مردم قول دهیم که دغدغه ما حل مشکلات آن ها با اولویت های اقتصادی است و برای آن از ظرفیت ها استفاده می کنیم؛ باز هم می گوییم ما این جا از آقای دکتر پزشکیان، وحدت و انسجام شنیدیم، اما در میدان اتفاق دیگری می افتد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بدانیم در روابط با سایر کشورها چه اشتراکاتی داریم و از آن‌ها چه فرصت‌هایی بدست می‌آید. اولین ایراد این است که به دو سه کشور تمرکز کنید که با آنها بیشترین اختلاف را دارید و آنها برای شما فرصت تولید نمی کنند، بلکه تهدید تولید می کنند.

 سعید جلیلی دوشنبه شب؛ چهارم تیر ۱۴۰۳ با حضور در چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع «ایران در جهان امروز» در فرصت ۵ دقیقه بخش اول مناظره که به فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی اختصاص داشت، اظهار کرد: در سیاست خارجی فرصت اینگونه شکل می گیرد که کشورها بر اساس اشتراکات خود، تعامل و فرصت بدست می‌آورند؛ بویژه در زمینه اقتصادی.

وی ادامه داد: باید بدانیم در روابط با سایر کشورها چه اشتراکاتی داریم و از آن‌ها چه فرصت‌هایی بدست می‌آید. اولین ایراد این است که به دو سه کشور تمرکز کنید که با آنها بیشترین اختلاف را دارید و آنها برای شما فرصت تولید نمی کنند، بلکه تهدید تولید می کنند. باید همه کشورها را دید. کشورهای فراوانی وجود دارد که زمینه همکاری با آنها را داریم ولی باید اولویت بندی در اقتصاد داشته باشید و بدانید هدف شما در اقتصاد چیست.

علیرضا زاکانی گفت: مبانی فکری سیاست خارجی دولت خدمت مبتنی بر مکتب امام، رهنمودهای رهبری و تکیه بر اراده مردم است.

 علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در چهارمین مناظره تلویزیونی در چهارم تیر ۱۴۰۳، با تبریک عید غدیر خم به مردم ایران در سراسر کشور، گفت: در یک کتاب به عنوان سیاست خارجیِ ایده‌محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت‌طلبانه ایده‌هایم را ترسیم کردم و با چارچوب مشخصی که مبتنی بر قدرت داخلی، انسجام، بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی، جهانی و منطقه‌ای، ظهور و بروز قدرت ایران را در منطقه و جهان به ثبت برسانیم.

وی ادامه داد: مکتب امام (ره)، رهنمودهای رهبری و تکیه بر اراده مردم مبانی فکری سیاست خارجی بنده است. قدرت دچار دگرگونی و پراکندگی شده  و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی قدرت را در منطقه و جهان ترسیم کرد. بازیابی پیام اساسی انقلاب اسلامی امروز با همه وجود شنیده می‌شود. وقتی صحبت از ظلم در قدس و فلسطین می‌شود این سخنان در آمریکا هم شنیده می‌شود. 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: ارتقا تصویر منزلت ایران در جهان با شکستن حصارهای موجود اتفاق می‌افتد. سیاست همسایکی و ارتقا محور مقاومت رکن سوم سیاست خارجی دولت خدمت است. بعد از عملیات وعده صادق و طوفان الاقصی اتفاقاتی افتاد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد. دیپلماسی اقتصادی برای بازریابی اقتصاد ملی را با بهره بردن از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی را رقم خواهد زد. وقتی ظرفیتی در داخل کشور خلق شود که ۳۶ کشور برای انتقال بار و مسافر به ایران محتاج می‌شوند، برای ایران قدرت ایجاد می‌کند. وقتی قدرت‌های نوظهور در بریکس و شانگهای به ثمر رسید، برای ایران فرصت‌های جدید خلق می‌شود.

زاکانی ادامه داد: با ایده محور و منزلت‌جویی ایران باید بر قله‌های جهان نشانده شود. برای چی؟ برای اینکه ارتقاء کرامت انسانی و اجرای قدرت ایران در منطقه و جهان رقم بخورد.

مصطفی پورمحمدی تاکید کرد: ما چرا نمی‌خواهیم درباره سیاست داخلی حرف بزنیم؟ موضوع مهم امروز کشور انتخابات است و انتخابات با مشارکت مردم پیش می‌رود.

 حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی  شامگاه دوشنبه – ۴ تیر ۱۴۰۳ – در چهارمین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع سیاست و محور «ایران در جهان امروز»، در فرصت ۵ دقیقه‌ای مرحله نخست، اظهار کرد: سیاست خارجی تداوم سیاست داخلی است. ما الان در حال برگزاری مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم، این مناظره هم سیاسی است اما کجا بحث سیاست داخلی انجام شد؟

وی افزود: این‌همه جلسات گفت‌وگو و مباحثه انجام شده اما حرفی از سیاست داخلی به میان نیامده است. همین سه کاندیدایی که تاکنون در این مناظره حرف زدند هم حرفشان درباره سیاست خارجی بود.

پورمحمدی تاکید کرد: ما چرا نمی‌خواهیم درباره سیاست داخلی حرف بزنیم؟ موضوع مهم امروز کشور انتخابات است و انتخابات با مشارکت مردم پیش می‌رود. رهبری هم تاکید دارند که با مشارکت اقتدار ملی تولید می‌شود.

وی یادآور شد: با اقتدار ملی هم خطرات دشمن رفع می‌شود و هم مشکلات داخلی را حل می‌کنیم.

خبر در حال  تکمیل

 


ویزیت و آزمایش آنلاین

برای دیدن اخبار همین الان کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *