آمریکا برای تراشه‌های هوش مصنوعی چین، محدودیت‌های بیشتری وضع می‌کند


تخفیف بزرگ تابستانه

دولت بایدن درحال بررسی اعمال محدودیت‌های بیشتری بر دسترسی چین به فناوری تراشه‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی است. به گزارش بلومبرگ این موارد شامل محدود کردن توانایی چین در استفاده از معماری پیشرفته‌ی تراشه به نام Gate All Around یا GAA است.

GAA نوعی معماری ترانزیستور است که به بهبود عملکرد تراشه و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. این اقدام به دلیل نگرانی‌ها از احتمال استفاده‌ی چین از این فناوری برای تقویت نیروی نظامی خود انجام می‌شود.

اجرای محدودیت‌ها بخشی از برنامه‌ی کشورهای متحد برای اعمال جداگانه‌ی محدودیت‌هایی است که در توافق چندجانبه‌ی «واسنار» بر سر آن توافق شده بود اما توسط روسیه وتو شد.

پیش‌تر نیز بریتانیا محدودیت‌هایی بر فناوری GAA اعمال کرد و احتمال می‌رود آمریکا و سایر هم‌پیمانان آن تا تابستان امسال محدودیت‌های بیشتری را بر چین اعمال کنند.

مشخص نیست که آیا ممنوعیت‌های اعمالی، توانایی چین را در توسعه‌ی تراشه‌های GAA خود محدود می‌کند یا به دنبال مسدود کردن فروش محصولات سازندگان آمریکایی و دیگر شرکت‌های خارجی به شرکت‌های چینی است.

شرکت‌های برجسته‌ی نیمه‌رسانا از جمله انویدیا، اینتل و Advanced Micro Devices، Taiwan Semiconductor Manufacturing و سامسونگ، در تلاشند تا تولید انبوه تراشه‌های با طراحی GAA را در سال آینده آغاز کنند.

محدودیت‌های سختگیرانه‌تر بر صادرات نیمه‌رساناهای پیشرفته به چین، از همین حالا به موقعیت سازندگان تراشه مانند اینتل و کوالکام ضربه زده‌ است؛ چراکه این دو شرکت اعلام کرده‌اند پس از اعمال محدودیت‌ها، سفارشات یک مشتری چینی را لغو کرده‌اند.

همچنین صحبت‌هایی درمورد محدود کردن صادرات تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا (HBM) نیز صورت گرفته است.

تراشه‌های HBM، مانند تولیدات شرکت SK Hynix کره جنوبی و Micron Technology، به تسریع برنامه‌های هوش مصنوعی کمک می‌کنند و توسط شرکت‌هایی مانند انویدیا استفاده می‌شوند.


ویزیت و آزمایش آنلاین

منبع :زومیت

برای دیدن اخبار سیاسی بدون سانسور  کلیک کنید

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *